Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Henning blir raskere og bedre

Livet blir ikke det samme igjen for store-Solberg.

(Dagbladet.no): Med ny rallybil er det nærmest umulig å ikke kjøre raskere og bedre. Årsaken er at Ford Focusen er proppet med teknologi som han ikke hadde i den forrige bilen sin, en Peugeot 206.- Bare det å gire blir mindre slitsomt og langt mer effektivt, sier Solberg til Dagbladet.no.

Kjapp på giret

Fram til nå har han brukt tradisjonell girspak. Nå skal han forholde seg til noen få knapper på rattet.

En test Mitsubishi gjorde med samme fører under samme forhold, men med to forskjellige girsystemer, ga en tidsinnsparing på 0,2 til 0,3 sekunder på kilometeren.

- I fjor lå jeg i gjennomsnitt 0,6 sekunder pr. kilometer bak vinneren i Rally Sweden, sier Solberg.

Da endte han på sjette plass.

- Du kan bare tenke deg hvilken plassering jeg ville ha hatt med gir på rattet. Jeg rattet så mye å brukte så mye krefter på spaken at jeg fikk blodutredelser i håndflaten, sier Solberg.

I tillegg til mer effektiv giring, er det også andre tekniske framskritt i Forden som vil gjøre tilværelsen som rallyfører enklere.

Kort tid

Henning Solberg skal ha en testkjøring i England etter jul før sirkuset braker løs. Da skal han kjøre på grus. Han får ikke noe mer kjøring med bilen før vinterrallyet i Sverige.

- Det viktigste er å bli kjent med bilen og de nye funksjonene. Jeg har kjørt på is og snø før, så akkurat det tror jeg går bra, sier Solberg.

Selv om han nå har garantier for 12 millioner kroner fra sponsorer har han ikke penger til lønn. Men han regner med at det ordner seg.

Etter at avtalen ble signert har det faktisk henvendt seg flere sponsorer. En av dem skal ha nevnt muligheten for å bruke inntil en halv million kroner på Henning Solberg.

Førere i kø

Det var bare timer om å gjøre før den lukrative kontrakten med Ford gikk i vasken.

Ford hadde flere førere med mer penger og finansiering i orden som sto klare til å forhandle. Men Ford ville ha Henning Solberg og strakk seg langt. De innvilget han mer tid flere ganger.

Huset i Spydeberg er belånt til pipa. Banksjefen ser gjennom fingrene om ikke alle avdrag er innbetalt på forfallsdato

- Jeg er alle evig takknemlig, sier Solberg, like lystig og glad som den langt mer kjente lillebroren sin.

Strøjobb

- Hva skal du leve av?

- Det ordner seg nok. Jeg får vel ta noen strøjobber og stå på for sponsorene.

- Men hva kan du da?

- Alt. Jeg kan mekke bil. Jeg kan holde foredrag, og om noen motorentusiaster har lyst, kan de jo leie meg som personlig trener, sier Henning Solberg.

Møt Hennning og kartleser Cato Menkerud på nettmøte mandag kl. 10.45!

SKAL BLI BEST:</B> Det er to toppførere i Ford-teamet, men Solbergs mål er å være bedre enn dem i grusløpene.
MINIATYR:</B> Henning Solberg har ikke sittet i sin nye bil ennå. Foreløpig må han trøste seg med en liten modell.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media