Henning og Petter henger med i Portugal

Grönholm vant første prøve.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Finske Marcus Grönholm var raskest på første korte prøve i Rally Portugal torsdag kveld. Petter Solberg var tredje raskest sammen med VM-leder Sebastien Loeb.

Rally Portugal, 1. etappe, 1. fartsprøve:

1) Marcus Gronholm, Finland (Ford Focus) 2.05,8, 2) Dani Sordo, Spania (Citroën C4) 2,3 sek. bak, 3) Petter Solberg, Norge (Subaru Impreza) og Sebastien Loeb, Frankrike (Citroën C4) 3,3, 5) Henning Solberg, Norge (Ford Focus) 4,6, 6) Mikko Hirvonen, Finland (Ford Focus) 4,9, 7) Chris Atkinson, Australia (Subaru Impreza) 5,6, 8) Gigi Galli, Italia (Citroën Xsara) 5,7, ) Daniel Carlsson, Sverige (Citroën Xsara) 5,7, 10) Toni Gardemeister, Finland (Mitsubishi Lancer) 6,1.

Øvrige norske: 12) Mats Østberg (Subary Impreza S10) 6,7, 15) Andreas Mikkelsen (Ford Focus 04) 7,0. Gruppe N: 1) Eyvind Brynildsen (Mitsubishi Lancer) 10,8. (19 totalt).

• 1. etappe fortsetter med ytterligere seks fartsprøver fredag. Rallyet avsluttes søndag.

Prøven var bare på 2,2 kilometer og ble kjørt inne og utenfor Algarve stadion – banen som sto ferdig til EM-sluttspillet i 2005.

Rally Portugal starter for alvor fredag med seks prøver. Lørdag er det også seks prøver, mens søndag avsluttes det hele med fem prøver.

Grönholm brukte 2.05,8 minutter på prøven, og han var 2,3 sekunder raskere enn Daniel Sordo fra Spania. Loeb og Solberg var 3,3 sekunder bak.

Henning Solberg fulgte på fjerdeplassen – 4,6 sekunder bak.

Mange av de unge norske førerne deltar i Portugal. Mats Østberg kjørte inn til 12.-plassen – 6,7 sekunder bak, mens Andreas Mikkelsen endte 15.-plass – 7,0.

Eyvind Brynildsen som deltar i gruppe N (trimmede standardbiler) ble nummer 19 – 10,8 bak. Han er best så langt i sin klasse.

3,5 SEKUNDER OPP: Petter Solberg fikk vist at bilen fungerer torsdag kveld.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer