Henning rundlurt av tyrkisk politi

En vinglete tyrkisk privatfører og ti politimenn kostet Henning Solberg nærmere 120 000 kroner i går.

Ford-fører Solberg og kartleser Cato Menkerud ante fred og ingen fare etter gjennomkjøringen på tredje fartsprøve av Rally Tyrkia i går. Så kom en lokal helt i en blå Subaru.

-  Det kom en tyrker på innern i svingen! Front mot front. Vi kjørte på høyre side av veien og holdt cirka 60- 70 km/t. Jeg er glad for at jeg har sekspunkts setebelte. På den andre bilen smalt begge airbagene ut, sier en oppspilt Henning Solberg til Dagbladet.

Uskadd

Førere og kartlesere kom uskadd fra krasjen i fjellene sørvest for den sørtyrkiske byen Kemer - der rallyhovedkvarteret ligger. Men problemene var ikke over for Solberg.

Den tyrkiske privatføreren, som stiller til start i rallyet i en Subaru 2004, ville ikke ta på seg skylda.

Og tyrkisk lov sier at dersom partene i en trafikkulykke ikke kommer til enighet om skylddeling, må saken opp for en domstol i løpet av to døgn. Det var selvfølgelig uaktuelt for Solberg som starter rallyet i morgen.

Nervøs

Utenfor byer og tettsteder i Tyrkia er det militærpolitiet som bestemmer - såkalt Jandarma.

SUBARU-EIER: Henning Solberg hadde ingenting han skulle ha sagt etter at han hadde krasjet med en tyrkisk sjåfør. Han måtte kjøpe bilen hans. Så nå eier både Petter og Henning en Subaru. FOTO: ALEKSANDER NORDAHL
SUBARU-EIER: Henning Solberg hadde ingenting han skulle ha sagt etter at han hadde krasjet med en tyrkisk sjåfør. Han måtte kjøpe bilen hans. Så nå eier både Petter og Henning en Subaru. FOTO: ALEKSANDER NORDAHL Vis mer

-  Vi var langt oppe i fjellene. Men måtte dra til politistasjonen. Der satt det ti sånne Jandarmer. Da ble jeg litt nervøs. For der var det ikke akkurat pussa opp. Men jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å le, forteller Henning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhandlingene gikk så som så. For ifølge Henning Solberg ble den tyrkiskeTA-privatføreren og politiet fort enige.

-  Jeg hadde ingenting jeg skulle si. Det var bare å glemme å snakke om forsikringer, forteller Solberg.

-  Så jeg spurte «Hvor mye koster det å reparere bilen?» «15 000 euro,» svarte de. «Hvor mye koster det å kjøpe bilen, da?» spurte jeg. «15 000 euro,» svarte de. Så da måtte jeg skrive under på et ark der det sto: «My name is Henning Solberg and I\'m buying this Subaru,» forteller Solberg med latter i stemmen.

-  De skal sette den på parkeringsplassen ved rallyhovedkvarteret, fortalte de, sier storebror Solberg som nå har planer om å ta med bilen hjem til Norge for å fikse den - og selge den videre. Men Solberg må nok i tillegg belage seg på å betale frakt og avgifter sjøl.

-  Jeg har aldri følt meg så snytt i hele mitt liv, sier Henning.

-  Men det er nok den morsomste situasjonen som har skjedd her i rallyet.