PÅ TOPPEN: Thor Hushovd tok seg en treningstur i dagens tempoetappeløype sammen med lagkameratene Brett Lancaster og Heinrich Haussler i går. - Den er ganske tøff. Og særlig for sprinterne, mener Hushovd. Foto: ARNT E. FOLVIK
PÅ TOPPEN: Thor Hushovd tok seg en treningstur i dagens tempoetappeløype sammen med lagkameratene Brett Lancaster og Heinrich Haussler i går. - Den er ganske tøff. Og særlig for sprinterne, mener Hushovd. Foto: ARNT E. FOLVIKVis mer

- Her avgjøres startetappen

Monaco-bosatte Hushovd har plukket ut de tre avgjørende plassene.

|||• Direkte klokka 16: Dagbladet.no følger årets første Tour de France-etappe

MONTE CARLO/OSLO (Dagbladet.no): - Dette er ingen løype for sprinterne, slår Thor Hushovd fast.

For en såpass kort løype som 15,5 km ville i utgangspunktet passet Thor Hushovd meget godt. Men Cervelo-rytteren erkjenner at Tourens første etappe blir for hard for ham.

Grunnen er ganske enkelt det lille fyrstedømmets geografi.

TØFF RULLETT: Årets første Tour-etappe vil snitte hushjørnet i gata mellom fasjonable Hotel de Paris og Casinoet i Monte Carlo. Foto: ARNT E. FOLVIK
TØFF RULLETT: Årets første Tour-etappe vil snitte hushjørnet i gata mellom fasjonable Hotel de Paris og Casinoet i Monte Carlo. Foto: ARNT E. FOLVIK Vis mer

I Monaco må en opp i høyden om en skal bevege seg.

Dagbladet ba Hushovd plukket ut tre steder han tror blir avgjørende på dagens etappe:

• Fra havna og opp til Casinoplassen. Bratt. Cirka én kilometer.

• Opp mot Jardin Exotique (den eksotiske hagen). Et bratt parti der en kjører ut av sentrum av Monte Carlo. Ender i en hårnålssving.

ARBEIDSLEDIG PARKERER: Christoph parkerer til daglig luksusbiler for gjestene på Casinoet i Monte Carlo. I dag blir han arbeidsledig fordi Casinoplassen er stengt av for Tour de France-rytterne. - Det gjør ikke så mye fordi alle de rikeste av de rike har forlatt byen. De er ikke interessert i sykkel, sier parkereren som har kjørt noen av verdens flotteste biler mer bakover enn framover. - Porscher og Range Rovere er de letteste å parkerer, sier Christop til Dagbladet. Foto: ARNT E. FOLVIK
ARBEIDSLEDIG PARKERER: Christoph parkerer til daglig luksusbiler for gjestene på Casinoet i Monte Carlo. I dag blir han arbeidsledig fordi Casinoplassen er stengt av for Tour de France-rytterne. - Det gjør ikke så mye fordi alle de rikeste av de rike har forlatt byen. De er ikke interessert i sykkel, sier parkereren som har kjørt noen av verdens flotteste biler mer bakover enn framover. - Porscher og Range Rovere er de letteste å parkerer, sier Christop til Dagbladet. Foto: ARNT E. FOLVIK Vis mer

• Partiet der en tar seg inn i Frankrike og opp til etappens høyeste punkt på Cote de Beausoleil som faktisk er en fjerdekategoristigning (205 m.o.h.)

Bruk temposykkel
Dagbladet kjørte opp mot toppen av løypa i går for å sjekke ut belastningen på vår lille leiebil. Den klarte seg bra, men i 30 graders varme skal det bli tøft for mange av de 180 deltakerne.

Klokka 16 i ettermiddag er ukjente Kenny Van Hummel fra det nystartede nederlandske profflaget Skil-Shimano som får æren av å være først ute i den 96. utgaven av Tour de France.

Løypa starter nede ved havna der luksusyachtene ligger som diamantperler på et gullkjede. Monaco-bosatte Thor Hushovd har sjøl gitt råd til fjorårets Tour-vinner og lagkamerat Carlos Sastre om hva som venter ham.

EKSOTISK OG TØFT: Thor Hushovd trekker også fram strekningen ut fra sentrum av Monaco og forbi «Den eksotiske hagen» som en plassene dagens tempo vil bli avgjort. En krapp hårnålssving sender rytterne opp på fjellet over Monaco. Foto: ARNT E. FOLVIK
EKSOTISK OG TØFT: Thor Hushovd trekker også fram strekningen ut fra sentrum av Monaco og forbi «Den eksotiske hagen» som en plassene dagens tempo vil bli avgjort. En krapp hårnålssving sender rytterne opp på fjellet over Monaco. Foto: ARNT E. FOLVIK Vis mer

- Det går stort sett oppover. Forbi casinoet og sju kilometer videre, forklarer Hushovd.

- Jeg har hørt noe snakk om at noen skal bruke vanlige sykler, men jeg tror ikke det er det riktige å gjøre, sier Hushovd om løypa som ender i de samme svingene som det berømte Formel 1-løpet.

Løypessjefen forklarer
Løypesjefen i Tour de France, Jean-Francois Pescheux, beskriver åpningstempoen slik:

- Lagene vil forberede seg i pit-området til Formel 1-kjørerne, og de vil gjennom deler av Formel 1-løypa, blant annet den berømte tunnelen hvor den røde dragen som markerer de siste kilometerne vil være oppe. Rundløypa, med stigning opp moyenne corniche, er krevende. Den første halvdelen veksler mellom solide bakker - med stigninger mellom seks og åtte prosent - og falske flater. Fra det høyeste punktet får rytterne en bratt nedtur tilbake til sjøen med to hårnålsvinger. Avslutningen er tre flate kilometer, sier han til det offisielle Tour-programmet.

TAUET BORT LUKSUSBILER: I løpet av gårsdagen er det tauet inn flere enn 100 luksusbiler. Hver av bileieren må ut med 180 euro i bot. Men som en politmann fortalte Dagbladet i går: - Det betyr jo ikke så mye for dem. Mens for oss ville det vært en liten katastrofe. Foto: ARNT E. FOLVIK
TAUET BORT LUKSUSBILER: I løpet av gårsdagen er det tauet inn flere enn 100 luksusbiler. Hver av bileieren må ut med 180 euro i bot. Men som en politmann fortalte Dagbladet i går: - Det betyr jo ikke så mye for dem. Mens for oss ville det vært en liten katastrofe. Foto: ARNT E. FOLVIK Vis mer

Som Hushovd mener også Pescheux at dette er en tøff og krevende tempoetappe.

- I hovedsak er det en løype for sterke ryttere, mer enn tempospesialister, sier han.

Eks-proff Bobby Julich, som nå er teknisk rådgiver for Saxo Bank, har syklet gjennom etappen. Han mener du må være taktisk smart for å lykkes i ettermiddag.

- Det er vanlig å gi full gass på en tempoetappe, for det er fortsatt nesten som en prolog. Men du må være disiplinert og også legge til side følelsene og spenningen du har i kroppen på den første Tour de France-etappen. Du kommer til å se gutter som kliner til opp den første store stigningen, for så å angre halvveis. Oppvarmingen vil være veldig viktig, og ikke minst disiplinen, sier Julich, som hos VeloNews går gjennom etappen bit for bit.

Favorittene
Team Saxo Bank har som mål å få tempospesialisten Fabian Cancellara i gul trøye etter dagens etappe.

- Touren er nærmest reddet om vi får ham i gult den første uken, fortalte Arvesen til Dagbladet torsdag.

De fleste holder likevel gultrøyefavoritt Alberto Contador som den aller største favoritten - også på dagens etappe.

Ekspertene mener også at en vil finne igjen mange av navnene på topp 10-lista etter dagens etappe på lista som deles ut i Paris etter målgang 26. juli. Der håper også Carlos Sastre at han skal befinne seg.

- Starten er ikke lett. Men jeg skal gjøre mitt beste og kjøre for fullt, sier Sastre.