Her eksploderer bilen i 467 km/t

- Min verste krasj, verste brann og verste opplevelse, sier føreren, som slapp heldig fra ulykken.

(Dagbladet.no): Regjerende Funny Car-mester Tony Pedregon startet for tidlig og ble disket i den første runden av Carquest Auto Parts Winternationals i California, USA, i går.

Dette fikk han ikke med seg, og derfor fortsatte han å kjøre. Det skulle han ikke ha gjort.

Halvveis ut i den drøye 400 meter lange løypa, gikk bilen nemlig i lufta med et brak.

467 kilometer i timen

Ifølge Pedregon sjøl, holdt bilen da gode 467 kilometer i timen, og den ble kastet fra side til side i de to kjørebanene.

Dette til tross, kom ildkula i mål en knapp halvmeter bak konkurrenten.

Han ble naturlig nok forskrekket over det som skjedde ved siden av - så skremt han han ble forsinket med å utløse bremsefallskjermene. Dermed endte han i sikkerhetssanden.

Samtidig gikk restene av Pedregons bil i spinn, før den til slutt stoppet. Men til publikums store overraskelse klatret han ut av førerhuset for egen maskin.

HER STARTER DET:  Tony Pedregon (t.h.) leder foran John Force idet bilen hans går i lufta under den 48. utgaven av NHRA internationals på Auto Club Raceway. Foto: AP/Auto Imagery
HER STARTER DET: Tony Pedregon (t.h.) leder foran John Force idet bilen hans går i lufta under den 48. utgaven av NHRA internationals på Auto Club Raceway. Foto: AP/Auto Imagery Vis mer

- Verste krasj, verste brann og verste opplevelse jeg noen gang har hatt i en racerbil, sa han etterpå til Los Angeles Times.

Til tross for det voldsomme sjokket, klarte han å fokusere på å kontrollere bilen.

- Jeg forsøkte å fortelle meg sjøl at jeg måtte fortsette å styre, for jeg ville ikke dø i dag. Jeg husker følgende: John (Force, konkurrenten, journ.anm.), brems, brann og brannslukker, oppsummerer Pedregon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brennhett ratt

Men ingen av disse tingene var veldig lett, for fallskjermene var brent opp, synet hans var hemmet av varmen og rattet var så varmt at det ikke gikk an å holde i.

Flammene spiste opp seks lag av den flammehemmende dressen hans, og han fikk dessuten skader på øyelokkene og den høyre hånda.

Den uheldige drag-raceren ble derfor sendt til Pomona Valley Medical Center, men returnerte snart til banen. Nå med bandasje på sin høyre hånd.

- Folk fortsatte å be om autografer, forteller han om tilbakekomsten til banen.

Her eksploderer bilen i 467 km/t

Da fikk han også forklart hva som var årsaken til hendelsen, nemlig at kamakslingen stoppet.

- Når det skjer, mens resten av systemet jobber på høygir, går sylinderne i stå og presser sammen nitrometanen. Så eksploderer det ... konstaterer han.

Gårsdagens race var for øvrig det første racet siden 2000 hvor dragracingforbundet tillot en blanding av 90 prosent nitrometan som drivstoff. Kanskje blir det lenge til neste gang.

Her eksploderer bilen i 467 km/t
KABOM! At John Force (t.v.) ble så forbløffet at han glemte å utløse bremsefallskjermene, sier i grunnen det meste om hvilke krefter som var i sving.