UPPDRAG GRANSKNING: Se et utdrag av SVTs Uppdrag Granskning: OS - ett orent spel. Video: SVT Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Svensk dopingdokumentar:

Her er anklagene som ryster skiverden

SVT-dokumentaren Uppdrag Granskning får kritikk fra flere kanter etter gårsdagens sending.

(Dagbladet): Se et utdrag fra SVTs Uppdrag Granskning i videoen ovenfor.

I går sendte SVT deres nyeste episode av Uppdrag Granskning. Dokumentaren fokuserte på internasjonale skiløperes blodverdier og astmamedisinbruk.

SVT hevder i dokumentaren at seksten norske løpere har blodverdier som ifølge eksperter kun kan forklares som naturlig i ett av 100 tilfeller.

Den amerikanske legen James Stray-Gundersen mener det er høy sannsynlighet for doping blant tre av disse seksten.

- Det er kaldblodig juks, hevder Stray-Gundersen om noen av de høye blodverdiene i dokumentaren, som ikke er knyttet til navngitte utøvere.

Legen peker også på to ikke-navngitte svenske utøvere som han mener høyst sannsynlig har vært dopet.

- Én av 10 000 har disse verdiene av naturlige årsaker. Det er noen ekstreme verdier her, og deretter dramatiske svingninger, så jeg vil si at det er nærmest sikkert at dette er doping. Med 99,99 prosent sikkerhet, sier Stray-Gundersen om blodpasset til én av de svenske utøverne.

Får kritikk

SVTs dokumentar har fått mye kritikk både før og etter gårsdagens visning.

Den svenske landslagslegen Per Andersson, som også uttaler seg i dokumentaren, kaller det «useriøs journalistikk», og beskylder videre Uppdrag Granskning for å ha tilbakeholdt fakta.

- De anklager to løpere på helt feilaktig grunnlag. Det er uhørt mange brister i de argumentene som de bruker, sa han til Expressen onsdag.

I dag åpnet han for å se nærmere på blodverdiene.

Rasmus Damsgaard, Det internasjonale skiforbundets (FIS) dopingekspert, kalte dokumentaren for «bedragersk».

- De sier at de har bevis, men de har ingen bevis. Det her er en ren bløff, sa Damsgaard, som også mener tallmaterialet i dokumentaren er gammelt nytt.

Uppdrag Gransknings reporter Magnus Svenungsson sier til svenske Expressen at databasen brukt i dokumentaren er helt ny.

- Feil fokus

Det svenske skiforbundet, FIS og Den svenske olympiske komité sendte i går ut en felles pressemelding der de sa at ingen svensk skiløper har vært mistenkt for brudd på FIS og Verdens Antidopingbyrås (WADA) dopingregler.

I kommentaren «Uppdrag Granskning: En journalistisk dødssynd» publisert på Nettavisen i kveld, skriver Torbjørn Nordvall, tidligere pressesjef for det svenske skilandslaget, at dokumentaren ikke er et fullbyrdet journalistisk arbeid.

«Om FIS eller WADA ikke gjorde jobben sin, så ville jo det vært den store nyheten. En gedigen skandale av proporsjoner, mener nå jeg. Det er jo FIS og WADA som bærer ansvaret for antidopingarbeidet. Hadde de noe å skjule? Og i så fall, hvorfor?», skriver Nordvall, og spør hvorfor ikke Uppdrag Granskning fokuserte mer på dette. ​

- Synes synd på utøverne

I dokumentaren påstås det at over 70 medaljevinnere i OL og VM siden 2001 skal ha hatt unormalt høye blodverdier.

- For det første må man lure på om det er reelle tall de har fått tak i. Det er jo kun to i FIS (Det internasjonale skiforbundet) som har tilgang til dette, og hvem av dem er det som eventuelt har smuglet ut en så svær tabell? Det er 10 000 prøvesvar, og det er et kolossalt arbeid å gå gjennom og vurdere det, sa den norske dopingeksperten Inggard Lereim til NTB i går.

Lereim har tidligere vært nestleder i FIS' medisinske komité og i styret til Antidoping Norge.

- Det er veldig vanskelig å forsvare seg mot sånne angrep som ikke er personifiserte. Jeg synes synd på utøverne som blir generelt mistenkeliggjort på grunn av en sånn reportasje. Samtidig skal vi være glade for at vi har kritisk og gravende journalistikk.

Sundbys astmamedisinbruk

I dokumentaren rettes også søkelyset mot astmamedisinbruken i langrenn, med særlig fokus på Martin Johnsrud Sundby.

«Det internasjonale antidopingbyrået WADA tillater 1 600 mikrogram salbutamol i løpet av per døgn. Martin Johnsrud Sundby tok 15 000 mikrogram i løpet av et par timer», forteller SVT i dokumentaren.

- Dette var jo latterlig høyt. Slik har jeg aldri opplevd i det kliniske arbeidet. Jeg mener at dersom man blir så syk at det er behov for en slik behandling så går det ikke an å vinne gull -eller sølvmedaljer i en skikonkurranse, kommenterer den danske astmaeksperten Vibeke Backer om størrelsen på dosen.

I går kveld kritiserte Dagbladets kommentator Esten O. Sæther SVT for å ha «droppet avgjørende bevis» i delen om doseringen.

«Nemlig den at bruken av forstøverapparatet til Martin Johnsrud Sundby ifølge produsenten reduserte dosen til 1/10-del», skrev Sæther.

Mens landslagslege Knut Gabrielsen tolket regelverket slik at 1 600 mikrogram per dag var maksgrensen for faktisk inntak, mente WADA at det var grensen for mengden som kan bli tilført forstøverapparatet.

Idrettens Voldgiftsrett (CAS) konkluderte med at landslagslegen hadde tolket regelverket feil. Som konsekvens ble Sundby utestengt i to måneder.

- Kan være selvkritiske

Dagbladet stilte følgende spørsmål til SVTs Uppdrag Granskning på mail i kveld, men har foreløpig ikke fått svar.

- Hvorfor omtaler dere ikke debatten om hvor mye han faktisk tok opp i kroppen, samt diskusjonen rundt regelverket?

- Mener dere at Sundby hadde 15 000 mikrogram salbutamol i kroppen ved et tidspunkt?

- Hvorfor unnlater dere å fortelle om den internasjonale kommisjonen oppnevnt av Norges Skiforbund, med blant annet Kjell Larsson, som gransket bruken av astmamedisin i norsk langrenn?

- Jeg kan være selvkritisk der og si at vi kunne ha nevnt denne kommisjonen som frikjente Det norske skiforbundets astmamedisinering på mange punkter, ikke alle punkter, sa Staffan Florén Sandberg, journalist i Uppdrag Granskning, under Debatten på NRK1 som ble sendt torsdag kveld.

- Alt tåler dagens lys

Da Dagbladet kontaktet Espen Graff, kommunikasjonssjef i Norges Skiforbund, natt til torsdag hadde han ikke sett dokumentaren.

- Vi har bare informasjon om innholdet fra mediene. Skiforbundet ønsker ikke å kommentere prøver eller tester vi ikke har noen kunnskap om, men alt vi driver med i norsk langrenn tåler dagens lys. Anklagene fra SVT er godt kjent fra tidligere dokumentarer og vi har ved en rekke anledninger tilbakevist og forklart hva som er årsakene til suksessen, sa Espen Graff til ABC Nyheter på onsdag.

Se dokumentaren «Uppdrag Granskning: OS - ett orent spel» på svtplay.se​​