TWO LIONS:  Den engelske Three Lions-logoen er blitt erstattet med den nye norske, og antallet løver redusert med én, når Arsenals og Englands midtbanestjerne Jack Wilshere (tilsynelatende) er iført Norges neste landslagstrøye. Foto: Bjørn Langsem
TWO LIONS: Den engelske Three Lions-logoen er blitt erstattet med den nye norske, og antallet løver redusert med én, når Arsenals og Englands midtbanestjerne Jack Wilshere (tilsynelatende) er iført Norges neste landslagstrøye. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Her er Arsenal-stjerna i Norges nye landslagstrøye

Forklaringen bak Ullevaal-veggpryd.

(Dagbladet:) Har Jack Wilshere (23) meldt overgang til Norge etter alle de negative oppslagene i engelsk presse? Er Arsenal-stjerna en norsk skapfan?

Eller har han nå røyka så mye at han har tatt på seg feil landslagsdrakt?

Wilshere med NFF-emblem En forklaring må det i alle fall finnes på hvorfor Jack Wilshere plutselig har fått på seg en splitter ny modell av Norges landslagstrøye, og deretter er tildelt prydplass i Norges Fotballforbunds lokaler på Ullevaal - tilsynelatende som symbol på Nye Norge inn i fotballåret 2015.

Wilshere er tidsriktig iført en rød trøye fra Norges nye utstyrsleverandør, Nike, med den ferske NFF-logoen trygt plassert over hjertesida av brystet. Engelskmannen er avbildet på flere fargerike illustrasjoner bortetter veggen, de fleste av dem i A3-størrelse. «Ja, vi elsker», står det på ett av oppslagene. Det nøye gjennomtenkte kommunikasjonsbegrepet «naturlig råskap» kan leses på et annet.

De aller fleste utskriftene er laget i fargene rødt, hvitt og blått. Slik man kan vente seg når et nytt norsk design skal vises fram.

Det eneste rare er altså at det er Jack Wilshere som er valgt som symbol på Høgmos optimisme.

NFF: - Til internt bruk Det hele har en logisk forklaring, opplyser kommersiell direktør i Norges Fotballforbund, Tom Fodstad:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er kanskje vanskelig å forstå, men i en design- og skissefase handler det om uttrykk, logo, farger og merkevare, og ikke ansiktene på modellene, sier Fodstad.

- Det er jentelag fra USA der også. Det som henger på den veggen er for å beskrive til de ansatte utviklingen vi har vært igjennom - og til internt bruk.

Norges Fotballforbund har nemlig det siste året jobbet med å lage nytt utseende på alle logoer og drakter. Designbyrået Scandinavian Design Group er involvert, det samme er opptil flere arbeidsgrupper i NFF. Veggen med Wilshere-bildene er ment å gi inspirasjon i skissearbeidet. Wilshere er brukt som modell fordi designbyrået fikk tilgang på bilder av ham i Englands reservetrøye - som både er rød og av rett fabrikant.

Det eneste som måtte manipuleres bort, var det engelske «Three Lions»-emblemet. I stedet ble altså plassen gitt til NFFs eget merke.

NYTT DESIGN: Her ser Tom Fodstad (nærmest veggen) på fotballforbundets skissevegg - sammen med generalsekretær Kjetil Siem (t.v.). Foto: Bjørn Langsem
NYTT DESIGN: Her ser Tom Fodstad (nærmest veggen) på fotballforbundets skissevegg - sammen med generalsekretær Kjetil Siem (t.v.). Foto: Bjørn Langsem Vis mer

- Vi er jo klar over at ulike modeller er brukt i skissestadiet, men du trenger ikke frykte at vi ikke skal bruke våre egne spillere når de nye draktene lanseres. Det er laget en mengde interne skisser på hvordan dette kan gjøres med ulike modeller inni drakter og uttrykk. Her var det vel en fotballspiller i Nike-drakt som man plasserte et norsk emblem på. Det er en intern illustrasjon på hvordan en kul fotballspiller kan se ut, og bildene er selvsagt skisser på tegnebrettet, sier direktøren videre.

Pågående arbeid I fjor høst ble NFFs logo og landslagsemblem restaurert. Også kretsene skal få nye symboler, det samme skal cupen og de øverste divisjonene i seriesystemet.

- Dette arbeidet vil pågå i hvert fall gjennom hele 2015. Bildene som henger på veggen vår er en liten del av mengder av skisser som er laget, og som er vist fram til ansatte som illustrasjoner på prosessen, sier Fodstad

Nike allerede i bruk Etter 18 års samarbeid mellom NFF og Umbro ble det i fjor kjent at Nike skal levere drakter og utstyr til de norske landslagene fra 2015 til 2020. Den offisielle, nye landslagstrøya - som blant annet skal brukes i alle EM-kvalifiseringskamper dette kalenderåret, samt under VM i fotball for kvinner til sommeren - vil bli lansert 19. mars.

Men de første landskampene i Nike-drakt er allerede spilt: Både innendørs (futsal) og utendørs (blant annet damelandslaget og G16) har det vært avholdt samlinger i nytt utstyr i januar.

- Disse var vanlige røde og hvite drakter som vi satte vårt emblem på, men de er bare midlertidige, sier Tom Fodstad.

ORIGINALEN:  Slik så det ut da Jack Wilshere (t.v.), sammen med Ross Barkley og Wayne Rooney, markedsførte Englands trøye foran 2014-sesongen. Foto: Nike
ORIGINALEN: Slik så det ut da Jack Wilshere (t.v.), sammen med Ross Barkley og Wayne Rooney, markedsførte Englands trøye foran 2014-sesongen. Foto: Nike Vis mer