I SØKELYSET: Edvald Boasson Hagen (Team Dimension Data) under et pressemøte i Düsseldorf fredag ettermiddag, en dag før første etappe av sykkelrittet Tour de France. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
I SØKELYSET: Edvald Boasson Hagen (Team Dimension Data) under et pressemøte i Düsseldorf fredag ettermiddag, en dag før første etappe av sykkelrittet Tour de France. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Tour de France:

Her er Boasson Hagen i ypperste verdensklasse

KOMMENTAR: 30-åringens standing i feltet kan mange misunne ham.

DÜSSELDORF (procycling.no): Edvald Boasson Hagen startet denne uka sin sjuende opptreden i Tour de France-feltet. Det høye antallet til tross, oppmerksomheten foran Le Grand Depart i Tyskland er noe han fint kunne ha vært foruten.

I nordmannens hode er den aller lengste etappen ventetiden før han får gjøre det han har aller mest lyst til: Sykle fort på sykkelen sin.

Podiet er drapert i gule toner, og linser og TV-kameraer finstilles når nordmannen og de to lagkameratene hans inntar scenen foran pressemøtet før touren kan begynne.

** Jo lenger seansen går, jo flere spørsmål får Mark Cavendish. Det er rudsbygdingen komfortabel med, det er verre når oppmerksomheten rettes mot ham selv.

Men med så gode kompiser ved siden av seg, blir det hele ufarliggjort. Cavendish kaller ham ”unik” og tror ikke det finnes ”noen ryttere i feltet som har noe vondt å si” om Boasson Hagen.

Steve Cummings påpeker at Edvald er ”nøkkelen i laget”. Og gir ham hedersbetegnelsen ”klasse”.

De to taleføre britene skaper munterhet rundt hele seansen og Edvald selv trenger ikke si stort. Han ler med de andre, og trives godt med det.

Historien om sykkelsensasjonen fra lille Rudsbygd, har ikke blitt eventyret om mannen som trollbandt sykkelverdenen med sine uslåelige rekorder og meritter.

En av grunnene til det er han som levde opp til nettopp de karakteristikkene, nemlig Peter Sagan.

** I 2012 hadde nordmannen tre topp 3-plasseringer under Tour de France. Sagan slo ham i alle avslutningene og tok to av etappeseirer selv.

Det var bom stopp for vårt norske håp i favoritterrenget hans.

Året etter sto enten Cavendish i veien på flatene, og samme Sagan i mer kuperte avslutninger. Derfor ynder vi nordmenn å tenke tilbake til 2011, for da vant ’vår mann’ to etapper.

Det vi selektivt velger å pirke bort fra hukommelsen, var at Bradley Wiggins krasjet ut av det rittet tidlig. Jo, Edvald tok den første ’fair and square’, men rittet ut nøt Sky-rytterne godt av uvanlige carte blanche, i hvert fall der i gården.

I sesongene som fulgte gikk han seg etter hvert fast i det britiske storlaget. Det ble litt for lite muskelkraft og litt for lange muskelfibre.

Sky likte ham godt og de forsøkte det de kunne for å transformere ham til en rytter de kunne ha bruk for i touren.

Selv om han kommer fra et lite småbruk på landsbygda er han ingen dumsnill bonde. Det er her mange undervurderer ham, men Edvald ville tilbake til den type sykling han liker aller best, og valgte selv et nytt lag han ønsket å skrive under for.

** Derfor tok han et steg mange ikke forsto så mye av: Til lille MTN-Qhubeka på det neste øverste nivået.

Det Edvald gjorde var å finne et lag med et tankesett og verdisyn han kunne identifisere seg med. Samtidig ble det et steg tilbake mot hans gamle jeg: Et lag uten sammenlagtrytter og som blir bygget opp for å angripe under de store treukersrittene.

Så på en måte sluttet han ringen selv: Tilbake til en Wiggins-fri tilværelse under Tour de France. I samspill med Cummings og Cavendish.

Jeg skal innrømme at jeg er veldig glad i Boasson Hagen, og hans væremåte. Innenfor en idrett som kan være både stygg, brutal og skitten, er det godt å se at nordmannen har funnet sin plass i et miljø han trives.

Nei, han har verken vunnet VM-gull, Milano-Sanremo eller Paris-Roubaix.

Ennå.

Men det har ikke vært så langt unna, heller. Og hvor mange ryttere opplever egentlig å vinne de rittene i løpet av karrierene deres? Ikke mange.

Det er mange som unner ham nettopp disse triumfene, og det synes jeg sier mye om populariteten rundt ham.

Historien om Boasson Hagen kan være historien om gutten som ikke levde opp til merkelappene og forventningene han (mot sin vilje) ble tildelt.

Men det kan også være historien om en snill mann som innimellom evner å sette andres håp og muligheter foran sine egne, i håp om at tjenesten returneres rundt neste sving - når han ’virkelig’ trenger det.

Så skal jeg igjen understreke at han ikke er dumsnill. Og dersom noens tanker nå går tilbake til VM i Doha, var det kanskje hans måte å melde ifra at han er mer enn kun en hjelperytter.

** I Dimension Data har 30-åringen tilnærmet livstidskontrakt. Lagsjef Doug Ryder vil heller ha Edvald enn en rytter som vinner flere løp, men kanskje ikke har de rette holdningene.

De signerte Boasson Hagen for hans egenskaper som leder og menneske. Og disse verdiene ønsker de å bruke til å rette oppmerksomhet mot Qhubeka-stiftelsen og deres innsamling av brukte sykler til fattige barn og unge i Afrika.

** Dersom du setter deg ned med intensjon om intervjue mannen også, kan det godt være at direkte spørsmål om Qhubeka-stiftelsen gir deg de aller beste svarene tilbake.

– Uansett hvem som går for etappeseieren, så er han der. Edvald gir alltid alt. Uansett om det passer andre enn ham selv, gir han alltid 100 prosent. Det er unikt, jeg tror ikke det finnes maken, uttalte Cavendish i går.

En historie som går om lysluggen er at han i 2015-touren hadde muligheten til å kjøre seg inn i klatretrøya tidlig i rittet.

I stedet lot han Daniel Teklehaimanot få sjansen.

Eritreeren beholdt trøya mellom etappe 6 og 9, og ble møtt av tusenvis av mennesker hjemme i Eritrea i etterkant av touren. Da ble han og lagkompis Merhawi Kudus kjørt rundt i åpen bil under en fire timer lange seanse på direktesendt TV.

Boasson Hagen ble så spurt om hvorfor han ikke gikk for trøya selv:

– Jeg tenkte han kunne få den, så hjelper han nok meg en gang jeg virkelig trenger det, skal 30-åringen ha svart.

Et annet eksempel på standingen hans i de internasjonale sykkelfeltet skriver seg fra årets Tour of Norway. I annenposisjon - og på jakt etter ledertrøya til Pieter Weening, gikk Edvald på trynet i en av svingene på vei ned fra Ekeberg.

** Det endte med at Simon Gerrans, tidligere lagkompis av nordmannen fra Team Sky, kort konfererte med Weening og de to ble enige om å roe ned tempoet og gi Dimension Data-konkurrenten en mulighet til å få kontakt igjen.

Et vanvittig statement fra kollegene, og garantert en gest som ikke hadde blitt gjort for hvem som helst.

Sir Bradley Wiggins uttalte en gang at Boasson Hagen var framtiden til sykkelsporten. Og hadde på mange måter rett.

Kanskje ikke som vi trodde da, i kraft av resultater. Men i form av handling.

Leading by example.

Der er den blonde manken fra rudsbygd i ypperste verdensklasse.