Her er Lance Armstrong-reklamen fra 2001 Nike angrer på

- Alle vil vite hva jeg går på, sier Lance. Nå vet vi svaret: EPO, veksthormoner, kortison og hyppige blodoverføringer.

(Dagbladet) - Alle vil vite hva jeg går på? Hva er går på? Jeg er på sykkelen min, sliter ræva av meg seks timer om dagen, sier Lance Armstrong i en Nike-reklame fra 2001. 

På den tiden var amerikaneren på toppen av verden. Lance hadde vunnet Tour de France tre ganger på rad og var verdens største idrettsutøver, selvsagt sponset av den amerikanske utstyrsgiganten Nike.

Tapper blod Reklamen er i dag bare famøs og blir trukket fram av flere etter at Nike i går trakk seg som sponsor for Lance Armstrong. I tillegg til Nike avslutter sykkelprodusenten Trek og bryggerigiganten Anheuser-Busch, selskapet bak Budweiser, også samarbeidet med syklisten som ikke bare er kjent for sine sju Tour de France-triumfer, men også for sitt arbeid for kreftsaken.

Men nå vet vi hva Lance Armstrong gikk på i 2001. I reklamen tas det blodprøver av ham og det filmes når syklisten tappes for blod. Nå vet vi at Lance blant annet benyttet blodoverføringer hyppig. I tillegg til EPO, veksthormoner og kortison. Alt er kommet opp i dagen og bevist etter at den ene tidligere lagkameraten etter den andre har stått fram og avslørt hva Lance egentlig gikk på.

- Vi avslutter samarbeidet med Armstrong på grunn av tilsynelatende ubestridelige bevis på doping. Vi er ført bak lyset av Armstrong i mer enn ti år, sier sportsgiganten i en uttalelse.

Går av i Livestrong Armstrong selv har gått av som styreleder i Livestrong-stiftelsen, som han selv satte opp, «for å spare stiftelsen for den negative oppmerksomheten knyttet til kontroversene rundt min sykkelkarriere».

Kvelden etter at det endelig raknet i dopsaken, der Lance selv ikke ønsker å møte for å forsvare seg, kom syklisten med sin foreløpige siste offisielle uttalelse i saken.

- Hva jeg gjør i kveld? Er sammen med familien min, uanfektet og tenker på dette, skrev Armstrong på Twitter, med ei lenke til en oppsummering av hva Livestrong har oppnådd i løpet av 15 år.