(Dagbladet): - Jeg gleder meg til årets VM-sesong. Det er en overgang å bytte fra Subaru til Ford, og det tar litt tid å lære seg de nye WRC-bilene. Bilene er «enklere» enn tidligere, med en 1,6 liters motor som yter litt mindre enn 2,0 literen vi brukte før. Det krever en annen kjørestil, sier Mads Østberg til Dagbladet.
Yngste faste fører 23-åringen fra Våler utenfor Moss debuterer som fabrikkfører for M-Sport Stobart Ford Rarlly Team i Rally Sweden neste helg, og blir med det den yngste faste føreren i årets VM-sirkus.
- Jeg ser ikke på det som et drawback, snarere tvertimot. Regelendringene i år favoriserer de beste førerne, mer enn utstyret, og det anser jeg som mer rettferdig, sier han.
Selv om Østberg og kartleser Jonas Andersson ikke har fått testet så mye som en del av de andre førene foran Rally Sweden, føler begge to seg i knallslag før proffeduten.
- Det har også de to siste NM-rundene vist, sier Østberg.
Tre klare målsettinger - NM-rundene har vært nyttig trening for oss, selv om vi der har brukt en såkalt S 2000-bil med turbo, en bil som skiller seg noe fra WRC-bilen som har en 1,6 liters turbomotor, forklarer Østberg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger