Her er min nye bil

I går ble Subaru Impreza WRC2004 lansert. Rallyverdensmester Petter Solberg forteller om nyheter og nye hestekrefter før jomfruturen i Mexico i mars.

Det er nå sesongen begynner. I Mexico er vi tilbake på grus. De to første løpene i Monte Carlo og Sverige gikk bedre enn forventet. Og nå gleder jeg meg skikkelig til et helt nytt løp med en helt ny bil.

Nærmere Phil

Utenfra er det ikke lett å se at denne bilen er så forskjellig fra den gamle. Mye er gjort for å bedre aerodynamikken. Du kan se et lite hull på siden av frontdemperene. Der er det stor forskjell. Vi har fått et lavere tyngdepunkt. Glassvinduene bak og på siden er byttet ut med lettvektsvinduer av plast. Bakenden på bilen er ny. Det er litt vanskelig å forklare rent teknisk, men dette vil gjøre at det blir mindre friksjon.

Ellers er det en del nytt i cockpiten. Jeg og Phil (kartleser Phil Mills. red.anm.) kommer til å sitte nærmere hverandre. Dermed blir vekta fordelt mer mot midten i bilen.

Vi har fått et nytt datasystem, nytt ratt og nytt pedalssett. Det er mye mer fintfølende, og det er veldig bra for meg. Det er i det hele tatt de mange små tingene som kommer til å telle.

Jeg tror nyvinningene gjør at jeg kan kjøre på en sikrere måte nå, og bilen er blitt veldig komfortabel å kjøre.

Testet i 45 mil

Når det gjelder motor er vi nærmere konkurrentene enn vi har vært før. Den er bra, men jeg hadde håpet den skulle vært bedre. Alt annet av det nye, er vi veldig fornøyd med. Men sånn er det. Er det noe vi rallyfører alltid klager på, er det antall hestekrefter.

Sjøl har jeg testet bilen i cirka 45 mil- altså litt mer enn det jeg kjører i løpet av ett rally.

Først testet jeg den en dag i januar. Der hadde vi en del trøbbel. Seinere var vi på en tredagerstest i Spania for snaue to uker siden. Og jeg har ikke vært så glad for en test på to år. Vi kan jobbe bedre med demperne framover, men på siste halvdelen av testen fant vi noe som virket veldig bra.

Kan du, så kan du

Nå vet jeg hvordan følelsen er. Og kan du kjøre bil, så kan du kjøre bil. Alle disse endringene på bilen er blitt gjort etter hva jeg har spurt teamet om sjøl. Vi er nå så nær vi kan komme det optimale.

Og tro ikke at jeg drar til Mexico uten at jeg kjenner tingene mine ordentlig. Der blir det litt oppvarming på de første fartsprøvene, så skal vi være der.

Slo ned fotograf

Jeg har nå kommet tilbake fra Shanghai på en PR-tur. Det var helt vilt. Jeg hadde seks TV-kameraer rundt meg og bodyguards rundt meg når jeg gikk ute i gatene. 120 journalister møtte opp på pressekonferanse. Og tror du ikke de begynte å slåss? Vi satt oppe på scenen og så den ene fotografen måke den andre rett ned. Det er farlig å være fotograf i Kina...

MER INTIM COCKPIT: Petter og Phil Mills vil sitte tettere sammen.
NY SPOILER: Forbedret areodynamikk skal gi bilen bedre veigrep.
LETTERE KAROSSERI: Bilen har et sterkere, men lettere karosseri.
STERKERE MOTOR: Motoren har fått flere hestekrefter.