Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Her er Olympiatoppens supersmoothie

Ingen kan spise seg til OL-gull. Men det er enkleste sak i verden å ete seg ut av medaljekampen.

SUPERSMOOTHIE: Ernæringsfysiolog Christine Helle ved Olympiatoppen har ansvaret for at de norske medaljehåpene spiser riktig for å yte maksimalt under konkurransene i OL i Vancouver
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix
SUPERSMOOTHIE: Ernæringsfysiolog Christine Helle ved Olympiatoppen har ansvaret for at de norske medaljehåpene spiser riktig for å yte maksimalt under konkurransene i OL i Vancouver Foto: Cornelius Poppe / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||For uten riktig mat og drikke, duger definitivt OL-helten ikke. Maten er én av flere faktorer som bidrar i den velsmurte, norske idrettsmaskinen. Derfor blir ernæring bare viktigere og viktigere for hvert år som går.

- Forskjellen i energiforbruk er enorm mellom en hopper og en langrennsløper. Derfor er behovene for type mat og mengde svært varierende fra utøver til utøver i troppen. Men felles for dem alle er antallet måltider: Fire hoved- og ett til tre mellommåltider er vår anbefaling, sier fagansvarlig Christine Helle (44) ved ernæringsavdelingen i Olympiatoppen.

I Norges 2010-tropp er det ett tilfelle av glutenintoleranse og flere med andre intoleranse som fiske- og nøtteintoleranse. Disse får tilpasset sine måltider deretter.

- Dessuten er det utfordringer når konkurransenervene begynner å ta over og utøverne mister både lysten og evnen til å ta til seg mat. Det løser vi ofte med flytende måltider, men det hjelper å ha spist godt kvelden i forveien. Det er ikke bare hva man spiser gjennom 16 OL-dager som betyr noe. Enda viktigere er hva man putter i seg de 349 øvrige dagene i året.

Et «must»

I Vancouver-OL stiller Olympiatoppen med fire kokker, to ernæringsfysiologer i tillegg til tre bakere. Og for å distribuere ut kilovis med medbrakte matvarer fra Norge, er det en egen logistikkansvarlig.

LAG SELV: I faktaboksen kan du se oppskriften og lage smoothien selv.
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix
LAG SELV: I faktaboksen kan du se oppskriften og lage smoothien selv. Foto: Cornelius Poppe / Scanpix Vis mer

25. januar ble 34 «flytteesker» med ferskvarer sendt fra Norge til Canada. Så tidlig som i desember gikk første ladning av gårde til samme destinasjon med båtfrakt.

For selv om «lønnesiruplandet» er trygt og kvalitetssikkert på mat, er det fortsatt enkelte varer stort sett bare nordmenn setter tennene i: Brunost, makrell i tomat, leverpostei, laksepaté, tubekaviar, knekkebrød, havregrøt, grovbrød og Melkesjokolade er «must» for å stille den verste gullsulten.

Resten kjøpes i Canada - fra forhåndsgodkjente butikker. Vann kjøpes inn på dispensere og flasker.

Både sjokolade og potetgull står på menyen til tidenes største norske OL-tropp. Selv om frukt er å foretrekke, og til enhver tid vil være tilgjengelig for de norske utøverne i OL-perioden, er det ikke godterinekt i Norges camp.

PASSER TIL ALT: Smoothien kan brukes til alt, men anbefales spesielt til dessert.
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix
PASSER TIL ALT: Smoothien kan brukes til alt, men anbefales spesielt til dessert. Foto: Cornelius Poppe / Scanpix Vis mer

- Trivsel er blant de viktigste faktorene for å prestere. Så lenge man har et sunt og godt kosthold i bunnen, er det plass til snacks på toppen. Men vi bytter ikke ut sunn mat med snacks, slår Christine Helle fast.

En matdag

Slik vil en vanlig «matdag» i OL se ut når en av troppens kokker disker opp:

*Frokost: Brød, diverse pålegg, havregrøt og korn. Samt juice, melk, yoghurt, te og kaffe. Og frisk frukt.

*Lunsj: Stort sett varmmat; lette pastaretter med kylling eller fisk, grønnsaker, salat og gjerne brød til. Frisk frukt som avslutning.

*Middag: En god proteinkilde (fisk, kylling, kjøtt), minst en grønnsakskilde og karbohydrater (pasta, poteter, ris). Innimellom dessert. Alltid frukttilbud.

*Kvelds: Brød, knekkebrød, korn og innimellom middagsrester. Frukt og yoghurt.

*Som mellommåltider lages ofte smoothie, og etter trening og konkurranse drikker utøverne restitusjonsdrikker eller spiser små måltider som frukt, energibarer og brødmat.

(NTB)

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!