Vis mer

Her får Kristoff et nytt Tour de France-våpen

27-åringen fikk eksklusivt besøk hos Mercedes.

(procycling.no): Alexander Kristoff og trener Stein Ørn gjorde store øyne da de inntok Mercedes AMG Petronas høyteknologiske testsenter i Northamptonshire, forrige uke.

Her utvikles og testes blant annet formel 1-bilen Lewis Hamilton benytter seg av. Mercedes har tidligere samarbeidet med både McLaren og Brawn, før de dannet dagens satsing i 2012.

I løpet av tre timer fikk nordmannen hjelp til kalibrering og justering av utstyret, samt testing i vindtunnel.

- Her kunne de sin sykling, og det merket man fort. De var vitenskapelig dyktige og kalibrerte utstyret på en god måte. Dermed kunne vi komme oss ganske kjapt ut og inn i løpet av tre timer, sier trener Stein Ørn til procycling.no.

Hemmelighetsfulle Han mottok i etterkant bilder av stesønnen fra testlaben. De samme bildene procycling.no i dag kan offentliggjøre.

Nøyaktig hva som ble gjort, og hvilke justeringer som er foretatt, er duoen hakket mer hemmelighetsfulle rundt.

I kampen om etappeseirer i de store rittene, er det slike småjusteringer som - for Kristoffs del - kan bety om han er i posisjon til å skaffe seg den gule ledertrøya i Tour de France på lån.

Temposatsingen ble motivert av at bonussekunder er tilbake i tourens første uke, men handler også om rytterens langsiktige utvikling og ambisjoner.

- Vi fikk se en klar effekt av kun små forandringer i oppsettet av sykkelen. I høy hastighet vil gevinsten av dette faktisk bety en hel del.

- Når Alexander sykler rundt 50 kilometer i timen, kommer han til å spare ti prosent i vindmostand med de nye endringene. Når man begynner å regne om til tid, dreier det som om mange sekunder, forteller Ørn.

Framgang i Qatar og De Panne Tempofokuset gjorde seg gjeldende for første gang under Tour of Qatar i februar.

Der var Stavanger-mannen nærmere de beste temporytterne enn han har vært tidligere. Interessant nok tråkket han også 60 til 70 watt mindre. I forberedelsene hadde duoen økt fokuset på sittestilling og aerodynamisk utstyr.

Også sammenlagtseieren i De Panne kom som følge av en vellykket økt på temposykkelen.

- Hadde vi visst det vi vet nå, hadde han gjort det enda bedre. Men det resultatene kom nok også litt fordi han kjente løypa og svingene fra før av.

- Litt ukomfortabelt Ingenting kommer av seg selv, og heller ikke effekten av disse endringene.

Det betyr ny sittestilling på sykkelen og mer tempotrening for Kristoff i hverdagen.

- Jeg må sitte litt ukomfortabelt, så jeg må nok trene meg inn i posisjonen, også, sier Kristoff i et intervju med NRK.

Ørn forteller at de kommer til å legge inn tempotrening de kommende uker, og håper å få temposykkelen justert i etterkant av Frankfurt-Eschborn.

- Perioden med Tour of Norway og Tour des Fjords blir viktig for å jobbe med sittestillingen, påpeker Ørn.

Tour de France starter med en 13,8 kilometer lang tempoetappe den 4. juli. Et godt resultat der vil gjøre at den gule ledertrøya kan være innenfor rekkevidde for sprinterne i dagene etter.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!