INTERVJUER EGNE SPONSORER:  I et flere minutter langt innslag i søndagens Tour de France-sending intervjuer reporter Dag Otto Lauritzen fire representanter av TV2s sponsore. Foto: Grap av TV2s sending
INTERVJUER EGNE SPONSORER: I et flere minutter langt innslag i søndagens Tour de France-sending intervjuer reporter Dag Otto Lauritzen fire representanter av TV2s sponsore. Foto: Grap av TV2s sendingVis mer

Her intervjuer TV 2-Dag Otto kanalens egne annonsører

Får kjeft av Norsk Presseforbund.

(Dagbladet): TV2 følger Tour de France tett med daglige sendinger fra sykkelrittet. Tidligere proffsyklist Dag Otto Lauritzen (55) er tilknyttet kanalen som reporter og ekspert.

I et innslag søndag 1. juli forteller Lauritzen at kanalen har «en del sponsorer» og går bort til en i markedsavdelingen. Mannen sier at det er viktig å ta vare på sponsorene og at de har tatt med «en hel gjeng ut på bygda».

Intervjuer egne sponsorer Videre gjør Lauritzen intervju med representanter fra fire ulike selskap som sponser TV2s sendinger. På rad og rekke blir disse intervjuet uten å bli introdusert med navn, men ved å snakke om merkevaren og det å være tilstede på arrangementet.

- Det er gøy å se hva som skjer, og det er jo utrolig mye Skoda i hele feltet, sier Lauritzen til bilmerkets representant.

- Ja, det er skikkelig bilporno og det er deilig, sier representanten.

Til slutt avsluttes sekvensen med Chess. Både Chess og Lauritzen forteller hvordan publikum skal delta i teleselskapets konkurranse for å vinne billetter til rittet. 

Det mener generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, er problematisk.

- Dag Otto Lauritzen er en dyktig reporter og ekspert, men bør holde seg til å være journalist. Dette er problematisk av flere grunner, blant annet i forhold til Vær varsom-plakatens punkt 2.6 (se faktaboks). Medienes troverdighet er avhengig av at publikum er trygge på at det de ser, hører og leser springer ut av selvstendige og uavhengige vurderinger, sier Kokkvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har ikke sett innslaget, men får referert sitater. Han mener innslaget er problematisk også i forhold til Tekstreklameplakaten (se faktaboks).

- Her tyder det på at det ikke var et klart skille mellom sponsor og redaksjonelt innhold. Det virker som om det knapt var et skille i det hele tatt, og det strider mot pressenes etiske grenser, sier Kokkvold og fortsetter:

- Dette er uryddig og problematisk.

Om TV2 ville blitt felt av Pressens faglige utvalg (Pfu) kan ikke Kokkvold uttale seg om, ettersom det er opp til utvalget å avgjøre.

- Alvor Redaktør i TV2 Sporten, Bjørn Taalesen, har ikke selv sett innslaget, men tar kritikken til etterretning.

- Vi er pålagt reglene du henviser til og skal følge dem. Det hadde vært verre om det var gjort et intervju og det ikke ble sagt at de var sponsorer. Her legger vi ikke skjul på hvem de er. Om publikum får mistanke om at de har kjøpt seg denne plassen, er det problematisk og noe vi må ta på alvor. Jeg ser at dette kan være problematisk og vi skal passe oss, sier Taalesen.

KRITISK:  Generalsekretær i Norsk presseforbund, Per Edgar Kokkvold. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KRITISK: Generalsekretær i Norsk presseforbund, Per Edgar Kokkvold. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Dag Otto Lauritzen.

FÅR KRITIKK: Redaktør i TV2 Sporten Bjørn Taalesen tar kritikken til etterretning. Foto: TV2
FÅR KRITIKK: Redaktør i TV2 Sporten Bjørn Taalesen tar kritikken til etterretning. Foto: TV2 Vis mer