Her kommer Fetter Solberg

Verdensmester Petter Solberg (29) har fått selskap av storebror Henning (31) i rally-VM. Og nå kan jaggu meg Petters fettere Truls (24) og Lars-Petter Solberg (27) bli de neste norske i VM-sirkuset.

SPYDEBERG (Dagbladet): Av den norske rallyguruen John Haugland rangeres Truls Solberg i dag som en av de fem største norske rallytalentene som på sikt kan ta opp arven etter Petter Solberg i rally-VM.

Med storebror Lars-Petter som kartleser kjører Truls i morgen NM-runde i rally på Flisa, og etter å ha vunnet tre løp i juniorcupen med en Nissan Almera i fjor, håper duoen i år på suksess i gruppe N og i Subaru-cupen med en nyinnkjøpt Subaru Impreza WRX STi de betalte 300000 for.

- Den er helt strøken - i 110 prosent stand. Henning (Solberg) har eid den tidligere, og han anbefalte oss å kjøpe den, sier Truls Solberg til Dagbladet.

Rallyfamilie

Med Solberg som etternavn måtte det nesten bli rallyfører av Truls Solberg.

- Så godt som alle i familien har kjørt rally: begge onklene våre, tanter, pappa, fetterne Petter og Henning, og en annen fetter, Frode. Jeg har vært med pappa og onkler på billøp siden jeg var to år gammel, sier Truls.

Det felles møtestedet for de motorinteresserte fetterne var gården til bestemor og bestefar i Spydeberg. Der kjørte Henning, Petter, Frode, Lars-Petter og Truls alt de kom over som hadde motor.

Truls startet med bilcross det året han fylte 16. Med førerkort i hånda som 18-åring startet satsingen på rally.

Kjøpte bil av Petter

I år skal brødrene prøve seg i den grommere gruppe N-klassen - biler med toliters motor med turbo og firehjulstrekk.

Ideelt sett burde han kjørt et par sesonger i junior-VM - rekrutteringsklassen til rally-VM. Suksess der er den sikreste veien til kontrakt med en bilfabrikant. WRC-stjernene Sebastien Loeb (Citroën) og Frangois Duval (Ford) havnet i det store sirkuset etter å ha blitt juniorverdensmestere. Men så var det dette med penger, da...

Hvert løp i junior-VM har en kostnadsramme på rundt en halv million kroner. De pengene må gutta skaffe til veie sjøl. Bil og utstyr er en ting. Men det koster også å tråkke på pedalene i en bil som sluker sju liter på mila. Og spesielt når bensinen de bruker i tillegg koster 48 kroner literen!

Det blir 336 kroner pr. mil...

- Sammen med seks kamerater bruker brutter'n og jeg all fritid på å skaffe midler. Det er knallhardt, men de seks siste åra har livet mitt dreid seg om rally. Det er dette jeg vil drive med. Og uten hjelp fra kameratene våre måtte vi ha lagt opp for lenge siden, sier Truls Solberg.

For å spare utgifter bor han fortsatt på gutterommet hjemme hos mamma og pappa.

- Jeg skulle egentlig flytte inn hos broren min, men hvis jeg kan spare et par bensinfat eller noen nye dekk på å bo gratis hjemme, så er det verdt det.

Arbeidsfordelingen i bilen har det aldri vært noen diskusjon rundt mellom brødrene.

- Jeg har ikke noe i sjåførstolen å gjøre. Jeg ser hvor langt det er opp til brutter, og jeg er langt fra tøff nok, heller. Man skal ha svære baller for å være fører i en rallybil, sier Lars-Petter Solberg.

- Det krever vel litt mot å sitte ved siden av også?

- Det blir noe annet. Jeg er trygg i rollen som kartleser. Og det er moro, det også. Det finnes ikke større adrenalinkick enn å kjøre i 200 km/t i skogen. Dessuten stoler jeg på brutter'n. Han imponerer meg ved at han aldri blir stressa bak rattet, og er like rolig enten vi drar av veien eller har kjørt en rå fartsprøve.

- Er dere misunnelige på Petter?

- Nei. Han har jobbet beinhardt for å komme dit han er i dag. Vi er stolte av ham, sier Truls.

- Som fetterne hans får dere vel en del hjelp av ham?

- Han hjelper oss alltid når det er noe vi lurer på. Men han er jo også veldig travel. Men Henning snakker vi med hver dag. Han har vært en kjempehjelp for oss. Han er helt rå på det tekniske, sier Lars-Petter.

Rallyklassene

Klasse 19: Debutant

Her starter du i ditt første løp, uavhengig av klasse. Må oppgraderes til C fører og ordinær klasse innen 12 måneder.

Klasse 1: N1

Den minste klassen for internasjonalt klassede biler inntil 1400 ccm i gruppe N med to-hjulstrekk uten turbo. Det finnes ikke mange av disse i Norge.

Klasse 2: N2

Motorvolum fra 1401 til 1600 ccm, gruppe N-spesifikasjon, fortsatt med to- hjulstrekk og uten turbo. Her er det en del biler, stort sett gamle Opel Corsa GSI konvertert fra baneracing.

Klasse 3: N3

Motorvolum fra 1601 til 2000 ccm med gruppe N-spesifikasjon, uten turbo og med to-hjulstrekk. N3 er også kalt «lille gruppe N». Meget konkurranseutsatt klasse med blant annet Renault Clio, Peugeot 306 S16 og Nissan Almera.

Klasse 4: N4

Motorvolum over 2000 ccm, gruppe N-spesifikasjon, men både turbo og fire-hjulstrekk er tillatt. Kalt «store gruppe N». Klassen domineres av Lancer Evo og Impreza WRX. Det kjøres også VM i denne klassen, kalt VM for standardbiler.

Klasse 5: A5

Den minste klassen for trimmede biler, inntil 1400 ccm. Her er det ikke mange biler i Norge.

Klasse 6: A6

Med motorvolum inntil 1600 ccm er dette ment å være det internasjonale springbrettet for unge sjåfører. Klassen går under navnet Super 1600. Det avholdes VM i denne klassen, kalt Junior WRC. De fleste bilfabrikantene satser på denne klassen, blant annet fordi bilene maks skal koste 100000 euro.

Klasse 7: A7

Dette var den tidligere satsingsklassen til FIA (det internasjonale bilsportforbundet). Her finner du biler inntil 2000 ccm, trimmet, men uten turbo/4WD. Bilene har ofte mer enn 270 hester .

Klasse 8: A8

Gromklassen over 2000 ccm, gruppe A med turbo og 4WD. Her finnes WRC-bilene. Det er denne klassen som blir betraktet som gruppe A. Bilene skal offisielt ikke ha mer enn 300 hestekrefter. Det er i denne klassen VM i rally avgjøres, selve World Rally Championship.

<B>FETTERE I FARTA: </B> Brødrene Truls og Lars-Petter Solberg - fetterne til Petter og Henning - stilsikkert på snødekte Østfold-veier. Om noen år kan de kanskje utfordre sine mer berømte familiemedlemmer.