Her settes Ruth Kasiryes OL-deltakelse på spill

Brøt IOCs strenge reklameregler. - En tabbe, sier Tønsbergs Blad.

(Dagbladet.no): Det er fortsatt to dager til åpningsseremonien i OL, men fra og med 1. august har det vært forbudt for utøverne å fronte sponsorene sine.

De som bryter reglene risikerer i ytterste konsekvens å bli disket fra OL.

Olympiatoppen har tatt sine forholdsregler og informert samtlige norske deltakere i god tid før mesterskapet. Likevel kan det skje en glipp - og i dag har Tønsbergs Blad satt inn en egenannonse hvor de bruker vektløfter og flaggbærer Ruth Kasirye.

Varsler IOC umiddelbart

Hvor harmløst det enn kan virke strider det mot IOCs rigide regelverk. Olympiatoppens pressetalsmann Halvor Lea tar forbehold om at han selv ikke har sett annonsen, men vil umiddelbart ta kontakt med IOC.

- I utgangspunktet rammes dette av regelverket, men jeg må nesten sjekke litt nærmere. Det er ulike grader av hvor streng man er før OL har begynt, for akkurat det er en nyetablert bestemmelse. Men for meg høres det ut som et brudd på regelverket. Det vi gjør når vi blir kjent med slikt, er å umiddelbart varsle IOC. Vi prøver ikke å dekke over eller late som det ikke har skjedd, sier Lea til Dagbladet.no.

For utøverne kan det selvsagt være vanskelig å gardere seg mot at samarbeidspartnere sover i timen, selv om de i utgangspunktet har ansvaret for å informere egne sponsorer.

- Dette har to sider. Utøveren er informert både gjennom samlinger, informasjon som er sendt elektronisk og deltakermanualen. Vi har tidligere opplevd at sponsorer, uavhengig av utøvere, har tatt seg til rette og brutt reklamereglene uten at utøveren kan noe for det, sier Lea.

DETTE ER IKKE LOV: IOC har skjerpet inn på reklameregelverket. Fra og med 1. august og helt til lekene avsluttes, er det ikke lov for OL-utøvere å medvirke i reklamer. Denne annonsen sto imidlertid på trykk i Tønsbergs Blad i dag. Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET
DETTE ER IKKE LOV: IOC har skjerpet inn på reklameregelverket. Fra og med 1. august og helt til lekene avsluttes, er det ikke lov for OL-utøvere å medvirke i reklamer. Denne annonsen sto imidlertid på trykk i Tønsbergs Blad i dag. Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET Vis mer

Fikk trøbbel med Aamodt-reklame

Han tror ikke overtrampet vil få store konsekvenser for Kasirye.

- Det er sjelden at det rammer utøveren. Det kan jo gjøre det, men det går en juridisk grense for hva man kan lastes for.

- Har dere fått problemer med IOC tidligere på grunn av slike ting?

- Vi hadde en sak på det i Salt Lake. En av sponsorene til Kjetil André Aamodt kjørte en reklame midt i OL, etter at han hadde tatt gull. Det var en litt mer krevende øvelse. Vi landet den også, men det ble litt nattarbeid, sier Lea.

Han tror Norge har opparbeidet seg et godt rykte hos IOC.

- Norge er kjent for å være ganske flinke til å følge opp regelverket som det er. Vi har nok litt goodwill å gå på, men det går selvsagt en grense for hvor langt den kan trekkes, sier Lea.

Legger seg flat

Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET
Foto: ARNT E. FOLVIK/DAGBLADET Vis mer

Konstituert nyhetssjef i Tønsbergs Blad, Morten Wang, legger seg helt flat for feilen som er gjort.

- Jeg har sjekket opp med markedsavdelingen, og det er en beklagelig glipp. Det har skjedd en rutinesvikt her i huset, og annonsen kommer selvsagt ikke på flere ganger. Vi har ikke vært tilstrekkelig klar over regelverket.

- Har dere fått beskjed om at dette er i strid med regelverket?

- Jeg har ikke detaljene, men det er rett og slett blitt gjort en feil. Det er en tabbe det ikke er noen vits i å bortforklare, alle kan se at den er der og vi får ikke gjort noe med det nå. Vi får håpe at det går bra, sier Wang til Dagbladet.no.

<B>VARSLER IOC:</B> Olympiatoppens pressetalsmann Halvor Lea tviler på at reklamen i Tønsbergs Blad vil ramme Kasirye, men velger uansett å komme eventuelle reaksjoner i forkjøpet gjennom å selv varsle IOC om regelbruddet.
<B>FLAGGBÆRER:</B> Ruth Kasirye skal bære det norske flagget under åpningsseremonien fredag.