Her slår Ronal-D'oh tunnel på Homer

Høydepunktet i stjernespekket VM-reklame? Se videoen og døm selv.

||| (Dagbladet): Det er gjerne små marginer som avgjør om en spiller forlater et VM-sluttspill som helt eller skurk.

I Frankrike i 1998 fikk David Beckham være nasjonens kjæledegge noen få dager etter et herlig frisparkmål mot Colombia, før han nærmest ble landsforvist etter et unødvendig rødkort som kostet England dyrt i første utslagsrunde mot Argentina.

Den hårfine balansegangen mellom suksess og fiasko er også tema i en storslått Nike-reklame foran sommerens VM i Sør-Afrika, der spillere som Wayne Rooney, Didier Drogba, Fabio Cannavaro, Franck Ribery og Cristiano Ronaldo bekler hovedrollene.

For mange vil nok likevel høydepunktet være gjesteopptredenen til Homer Simpson, som har lånt ut sitt rufsete navn og rykte til utstyrsgiganten.

Der den tykkfalne ølhunden tidligere har dukket opp på Manchester United-trening, er han denne gangen tilbake i Springfield når en prominent gjest ringer på døra.

Homers umiddelbare glede over å se Cristiano Ronaldo forsvinner likevel kjapt når portugiseren er frekk nok til å tre ballen mellom de korpulente leggene hans.

- Ronal...D'oh! brøler han.

Og de som kjenner til Simpson vet selvsagt er at «D'oh» er et uttrykk for misnøye og frustrasjon - såpass etablert at det nå finnes i den mest kjente engelske ordboka, The Oxford Dictionary.

Reklamen har fått navnet «Write the Future», er regissert av 21 Grams-regissøren Alejandro G. Inarritu, og innleder med Didier Drogba som stormer forbi en flokk italienske spillere før han elegant lobber ballen over en utrusende keeper.

Men på streken redder Fabio Cannavaro med et brassespark.

Om italieneren mangler dametekke fra før av er vel heller tvilsomt, men heltestatusen etter det ene sparket på ballen gjør ham i hvert fall til et midtpunkt for langbeinte skjønnheter etterpå.

Wayne Rooney får oppleve to scenarier:

I det ene blir han synderen, når Ribery snapper feilpasningen hans og avgjør for Frankrike. «England in Roo-ins» er tittelen i engelske tabloider, og United-spissen ender som en uflidd tjukkas i en campingvogn.

I det andre retter han opp sin egen feil, blir Englands helt og slås til ridder av dronningen - og surfer såpass på en medgangsbølge at han også banker Roger Federer i bordtennis.

- Hver berøring du har i en kamp er kapabel til å endre utfallet av en kamp, men også en hel turnering eller sesong, sier Cristiano Ronaldo.

Én av spillerne i filmen får ikke lov til å være med på moroa i Sør-Afrika.

Ronaldinho ble nemlig ikke tatt med i Dungas VM-tropp, og kanskje var Nike blant dem som var mest skuffet over akkurat det.

KORT VEI MELLOM SUKSESS OG FIASKO: Det er temaet for reklamefilmen der flere av verdens største fotballstjerner deltar. Foto: AP Photo/Denis Doyle
KORT VEI MELLOM SUKSESS OG FIASKO: Det er temaet for reklamefilmen der flere av verdens største fotballstjerner deltar. Foto: AP Photo/Denis Doyle Vis mer