DRAGSTER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen satt på med Linda Süvikko i hennes dobbeldragster. - Helt vanvittig, sier Solvik-Olsen. Denne gangen fikk bilen opp en snittfart på 229 kilometer i timen. Video: Bengt Berg / Dagbladet Vis mer

Ketil Solvik-Olsen testet dragracing

Her suser statsråden fra 0 til 100 km/t på ett (!) sekund. - Jeg ble slått bakover i setet

- Helt vanvittig! Se videoen i saken.

GARDERMOEN RACEWAY (Dagbladet): - Det var vanvittig. Utrolig moro, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med et bredt glis i det han stiger ut av doningen.

Han har nettopp erfart hva det vil si å kjøre fra null til 100 kilometer i timen på ett eneste sekund.

RETT FØR START: Ketil Solvik-Olsen har tatt plass bak sjåføren. Han har fått navnet sitt på siden av bilen. Foto: Remco Scheelings
RETT FØR START: Ketil Solvik-Olsen har tatt plass bak sjåføren. Han har fått navnet sitt på siden av bilen. Foto: Remco Scheelings Vis mer

- Da bilen dundret ut av blokka var følelsen helt vanvittig. Det var akserelasjon av en annen verden. Jeg ble slått bakover i setet, forteller Solvik-Olsen.

Torsdag var samferdselsministeren gjest under det store stevnet Drag Challenge på den nedlagte flystripa på Gardermoen.

Passasjerflyene tar av jevnt og trutt i bakgrunnen. Men de er så vidt hørbare. Mesteparten av jetstøyen drukner i hissige hestekrefter og forkrommede eksosrør.

Fremskrittspartipolitikeren liker motorsport.

Men så våkner politikeren i ham.

- Det skulle vel helst ha vært en fra venstresiden her. Det er selvfølgelig en forurensningsside ved motorsport og dragracing. Det er ikke til å komme fra, sier Solvik-Olsen før han fortsetter engasjert:

- Det er høy støy. Men som vi ser her, så foregår stevnet langt fra bebyggelse. Det forstyrrer ingen utenfor området. Og når det gjelder CO₂-utslippene så er det selvsagt det på et slikt stevne.

- Et piss i havet

Men Solvik-Olsen konstaterer:

- I den store sammenhengen blir det som et piss i havet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsministeren håper og tror på en ny periode i regjering.

RESPEKT: Samferselsminister Ketil Solvik-Olsen ser med dyp respekt på Maja Udtin som skal ta lisens i den aller største klassen i dragracing. Foto: Remco Scheelings
RESPEKT: Samferselsminister Ketil Solvik-Olsen ser med dyp respekt på Maja Udtin som skal ta lisens i den aller største klassen i dragracing. Foto: Remco Scheelings Vis mer

- Vår transportplan innebærer at vi skal nå våre utslippsmål innen 2025. Innen den tid skal Elbilene ha tatt over det meste av markedet. Kvaliteten er forbedret, og prisene bør ha moderert seg. Jeg har god tro på at mange går over til elbil når kvaliteten tilsier at det vil lønne seg, sier Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

Han legger til partibudskapet:

- Det vil ikke skje ved hjelp av økte avgifter.

I KØ: Køen er lang for alle, både de dyre dragsterne og for "normale" trimmede biler for å få et drag på flystripa. Foto: Bengt Berg / Dagbladet
I KØ: Køen er lang for alle, både de dyre dragsterne og for "normale" trimmede biler for å få et drag på flystripa. Foto: Bengt Berg / Dagbladet Vis mer

Bra miljø

Ministeren liker seg på den nedlagte flystripa, med lukta av svidd gummi og eksos i neseborene.

- Motorsport har et bra miljø. Det ser vi her. Og selv om det er noen skikkelig dyringer på banen, så er dette også en sport for alle. Man kan trimme en gammel Volvo 240 og stille opp, sier Solvik-Olsen.

Besøkte Maja

Før han skulle sette seg inn i dobbeltdragsteren ønsket han å besøke 19 år gamle Maja Udtian i mekanikerteltet.

Dagbladet skrev onsdag om den fryktløse jenta fra Frøya, ute i havgapet, som skal ta lisens i klassen for verstingene, Top Fuel Dragster. I klassen der bilene har 10 000 hissige hestekrefter.

Bilen som ministeren skulle sitte i har til sammenlikning 1000 hestekrefter.

Det ble mye venting i spenning for Maja denne torsdagen. Mekanikerteamet hadde problemer med motoren.

Bilen hadde ikke vært i bruk på fire år.

Ketil Solvik-Olsen fikk tid til en god og lang prat med Maja og flere i teamet hennes.

Får fikset grillen

Solvik-Olsen har litt bildilla. Hjemme i garasjen på Bryne står en Cadillac 85-modell. Og jammen var en av teamet en mekaniker som har hjulpet samferdselsministeren tidligere.

Odd Rune Olsen driver bilmekanikerfirma i Stavanger.

Ministeren gliser bredt.

- Kona mi synes bilen er dritstygg. Derfor står den på Bryne og ikke i Oslo. Jeg synes Cadillacen er digg, jeg. Bilen skal brukes i et bryllup for søskenbarnet mitt. Den trenger å få lakkert grillen, sier Solvik-Olsen.

FIKSER GRILLEN: Bilmekaniker Odd Rune Olsen skal fikse grillen på Cadillacen til samferselsministeren. Her sørger han for at bikkja hans ikke plages av decibelnivået under stevnet. Foto: Remco Scheelings
FIKSER GRILLEN: Bilmekaniker Odd Rune Olsen skal fikse grillen på Cadillacen til samferselsministeren. Her sørger han for at bikkja hans ikke plages av decibelnivået under stevnet. Foto: Remco Scheelings Vis mer

- Det skal vi fikse, smiler Odd Rune Olsen tilbake.

Så ble det mer enn bare en prat ut av det for en minister på besøk.

Han hilser på Maja. De står i hver sin svarte kjøredress med hjelmen under armen.

Meningen er at begge snart skal i ilden.

Ministeren ser på den 19-årige jenta.

- Jeg har den største respekt. Jeg tror nok jeg er mer nervøs enn deg, sier han til Maja.

Som smiler sitt bredeste smil tilbake.

Torsdag satt Solvik-Olsen på med den freske sjåføren Linda Süvikko. De nådde en snitthastighet på 228 km i timen. Bilen har en topphastighet på 280.

VAR SNILL: Sjåfør Linda Süvikko sier at hun kjørte snilt med samferdselsministeren. Foto: Remco Scheelings
VAR SNILL: Sjåfør Linda Süvikko sier at hun kjørte snilt med samferdselsministeren. Foto: Remco Scheelings Vis mer

Linda Süvikko forteller smilende til Dagbladet.

- Jeg var litt snill med ministeren.

Maja måtte vente

P.S. Det ble ingen oppkjøring for lisens for Maja Udtian torsdag. Innen mekanikerne fikk fikset bilen kom regnet. En regndråpe er en for mye for en dragracer.

Men det ventet nye sjanser hele helga for Maja Udtian. Hun måtte bare smøre seg med tålmodighet.

Dragracing er verdens raskeste sport. Men det dreier seg mest om venting.

- Ja, det blir mye venting. Men det er vi vant til, smiler den sjarmerende jenta.

Hun er rolig og blid. Hun forteller at hun ikke er nervøs i det hele tatt.

Som hun sa til Dagbladet:

- Jeg tror det er farligere å kjøre bil til butikken, jeg da.

Kravene er disse for å få lisens i Top Fuel Dragster:

Bilen må opp i minst 386 kilometer i timen. Strekket på tusen fot skal gå på under 4,7 sekunder.

Fredag kom hun og den ildsprutende bilen endelig i gang.

VERSTINGEN: Maja skimtes inne i doningen som skal skaffe henne lisens i den største klassen i dragracing. Foto: Remco Scheelings
VERSTINGEN: Maja skimtes inne i doningen som skal skaffe henne lisens i den største klassen i dragracing. Foto: Remco Scheelings Vis mer