I BLOKKERINGSMODUS: Davy Wathne har over 70 000 følgere på Twitter, og hevder å ha blokkert 17 000 for å rase mot at reklamefinansierte TV 2 sender reklame under OL. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.
I BLOKKERINGSMODUS: Davy Wathne har over 70 000 følgere på Twitter, og hevder å ha blokkert 17 000 for å rase mot at reklamefinansierte TV 2 sender reklame under OL. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET.Vis mer

Hevder han har blokkert 17 000 på Twitter på grunn av reklamebråket

TV 2-Davy sier han ikke gidder mer.

(Dagbladet): Etter at TV 2 avbrøt mennenes finale i slopestyle i helga med en reklamepause, har mange reagert.

Flere kjendiser, og en hel haug andre, har gått ut på Twitter og hudflettet den reklamefinansierte kanalen for å sende reklame.

Parallelt nærmer Facebook-gruppen «Vi som vil ha tilbake OL-sendingene på NRK» seg i ettermiddag 80 000 medlemmer.

Vurderer endring I ettermiddag sier storannonsøren Telenor til Dagbladet at de vurderer å endre en påkostet reklamefilm med Steven van Zandt i hovedrollen.

Også Statoil, NSB og Tine vil vurdere reklame-grep etter seerstormen mot TV 2.

Kanalen har holdt seg relativt rolig så langt, men en som virkelig har stått i stormen er rutinerte Davy Wathne.

Sportsankeret hevder å ha blokkert 17 000 følgere på Twitter fordi de - som han skriver - mener at det er «kritikkverdig at en reklamefinansiert tv-kanal sender reklame».

Hevder han har blokkert 17 000 på Twitter på grunn av reklamebråket

- Ikke min jobb/rolle, skriver Wathne i en tekstmelding til Dagbladet i ettermiddag, på spørsmål om han kan tenke seg å kommentere seerstormen.

- Har bare ytret meg overfor venner på Face og followers på Twitter, skriver han videre.

Har satt strek På nettopp Twitter har imidlertid Wathne virkelig kjempet. Foruten å blokkere de som ikke er enig med ham i hvorfor TV 2 må vise reklame under OL, har han gått i dialog med en rekke kritikere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til en bruker skrev han i går kveld: «Får luket godt i flokken av følgere og blir kvitt mange jeg klarer meg veldig godt uten hikst og "synspunkter" fra».

«Helt ærlig: 7 min reklame på et løp som varer en time og 7 min lever jeg greit med når siste 15 km er urørt», skriver han til en annen kritiker.

Nå virker han imidlertid å være lei. I en tekstmelding til Dagbladet, skriver han:

- Nå har jeg satt strek.

- Særnorsk debatt Informasjonssjef i TV 2, Rune Indrøy, mener norske TV-seere må tåle at det kommer reklamepauser.

Hevder han har blokkert 17 000 på Twitter på grunn av reklamebråket

- Det vi ser nå er en litt særnorsk debatt. Ute i verden er det veldig mange kommersielle aktører som sitter på OL-rettighetene. Vi lever av reklame, og samtidig også ønsker vi å lage gode sendinger. Men vi ønsker også å plassere reklamen riktig, sier han.

Han forteller at TV 2 har egne ansatte som bestemmer når reklamen skal på lufta.

- Vi har drillet våre folk ganske godt i plassering av reklame. Vi har et eget «krigsrom» hvor vi overvåker sosiale medier og henvendelser - og vi har satt sammen en egen gruppe som melder inn ris og ros til oss hele døgnet. Vi er veldig opptatt av å gjøre justeringer dersom det trengs, og å svare på saklige henvendelser, sier han.

Til tross for reklamekritikk oppnådde TV 2 i helga seerrekord med sine OL-sendinger. Søndagens skiathlon var det nesten 1,3 millioner seere som fulgte, som ga kanalen en andel på 87,2 prosent.