EL-GRAND PRIX: I dag kjøres det aller første VM-løpet i formel E i Bejing. Foto: FIA
EL-GRAND PRIX: I dag kjøres det aller første VM-løpet i formel E i Bejing. Foto: FIAVis mer

Historisk: I dag kjøres første VM-runde for elbiler

Møt den stille lillebroren til Formel 1.

(Dagbladet): «Møt framtida» står det i brosjyren som publikum ved Bird's Nest i Bejing vil få utdelt i morgen. I 2008 ble det blant annet avholdt åpning og avslutningssermoni for sommer-OL på stadion - i dag skrives det historie i skyggen av det spesielle byggverket.

For i dag går den aller første VM-runden i formel E av stabelen.

Billøpet er utelukkende for biler som går på strøm - og er dermed en langt mer stille konkurranse enn formel 1.

Kjører samme bil Bilene ser dog ikke så ulike ut fra de bilene vi er vant til å se formel 1-stjernene kjøre i, men reglene er ganske annerledes.

De 20 førerne som står på startstreken i Bejing i dag representerer ti ulike lag. Men alle kjører den samme bilen, en spesialutviklet Renault med det ikke så klingende navnet Spark-Renault SRT_01E.

Bilen har 270 hestekrefter, og går fra 0-100 km på tre sekunder. Lydnivået er på 80 desibel, i motsetning til formel 1-biler som har et lydnivå på på rundt 140 desibel.

- Jeg tror de første løpene kommer til å bli litt av et lotteri, sier Bruno Senna - som kjører for Mahindra Racing.

Han er nevøen av den legendariske F1-føreren Ayrton Senna, som døde under San Marino GP i 1994.

Artikkelen fortsetter under annonsen

15 av dagens 20 førere i formel E har erfaring fra formel 1. Blant store navn som står bak noen av lagene finner vi Virgin-grunnleggeren Ricahrd Branson og skuespiller Leonardo DiCaprio, som står bak Venturi-laget.

- Framtida til planeten vår er avhengig av vår evne til å omfavne kjøretøy som er drivstoff-effektive og som kjører på ren energi, sier DiCaprio ifølge Wired.

Bytter bil VM-rundene i formel E skal kjøres i ti ulike byer - med start i Bejing i dag - og avsluttes i London neste sommer. Noen av løpene vil gå på de samme banene som formel 1 kjøres på, men løpet vil nok utvikle seg litt annerledes.

IMPONERT:  Jeg synes dette er et bra utgangspunkt, og så vil selvfølgelig alt forbedres og utvikles med tida, sier Amlin Aguri-fører Katherine Legge om el-bilene. Foto: REUTERS / Jason Lee / NTB Scanpix
IMPONERT: Jeg synes dette er et bra utgangspunkt, og så vil selvfølgelig alt forbedres og utvikles med tida, sier Amlin Aguri-fører Katherine Legge om el-bilene. Foto: REUTERS / Jason Lee / NTB Scanpix Vis mer

På grunn av den nåværende batterikapasiteten, vil førerne bli nødt til å ta én pitstop underveis i løpet. Men istedet for å bytte batteriet på bilen, eller bruke masse tid på å hurtiglade bilen, får kjørerne bytte til en fulladet bil nummer to som står klar.

Tanken er at dette bytte vil komme etter 25 til 30 minutter - og byttet kan være like kritisk som en normal pitstop - og må nøye planlegges.

Planen skal være at ett batteri skal kunne vare et helt løp - men lagene vil først neste sesong kunne begynne arbeidet med å utvikle egne biler.

Viktig for ny teknologi Katherine Legge er fører hos det bitiske laget Amlin Aguri, og én av to kvinnelige førere som deltar i E-serien. Hun sier at hun er imponert over hvor utviklet den elektroniske utgaven av formel 1 allerede er.

- Jeg er veldig imponert over bilene og jeg synes de gjør ting veldig bra akkurat nå. Det er en veldig ny teknologi, som er mer utviklet enn hva jeg hadde regnet med på dette tidspunktet. Jeg synes dette er et bra utgangspunkt, og så vil selvfølgelig alt forbedres og utvikles med tida, skriver 34-åringen i et innlegg på racer.com.

Franske Alain Prost ble verdensmester i formel 1 fire ganger. Han er en av de som står bak laget E.Dams Renault - hvor sønnen Nicolas er en av lagets to førere. Han tror formel E vil være med på å utvikle teknologien i elektroniske biler.

- Dette er mye mer enn en konkurranse. Formel E kommer til å fungere som et slags laberatorium, særlig for ny teknologi, sier den tidligere formel 1-verdensmesteren til phys.org.

LIKE: Alle de tjue førerne kjører den samme biltypen, Spark-Renault SRT_01E. Foto: FIA
LIKE: Alle de tjue førerne kjører den samme biltypen, Spark-Renault SRT_01E. Foto: FIA Vis mer