Historisk kjøring

Bare to dager etter en så kraftig smell at bilen knapt var verdt vrakpanten, leder Petter Solberg (28) sensasjonelt VM-runden på Corsica.

Solberg startet dagen på åttendeplass - 43,4 sekunder bak teten. Men han gikk til sengs i går kveld som lederen av VM-runden - 17,9 sekunder foran Francois Duval, og 22,4 sekunders forsprang på spanske Carlos Sainz .

Å kjøre seg opp fra en 8. til 1. plass i løpet av en dag er sensasjonelt i seg selv. Enda sterkere blir prestasjonen i lys av at Spydeberg-mannen for bare et par dager siden var involvert i et krasj som i verste fall kunne tatt livet hans.

Ikke siden 1985 har en fører som var utsatt for en stygg ulykke under shakedown (tidskjøringen alle førerne er igjennom dagen før løpet starter), vært i ledelsen i selve løpet.

- He, he. Denne dagen har vært bra, ja. Men sånn er det i rally, det skifter fort. Det skal bare en liten ulykke til, så går jeg fra himmel til helvete igjen, sier en glad og lettet Petter Solberg til Dagbladet.

Det meste gikk nemlig Petters vei i går:

Det sprutregnet hele dagen. Det er alltid en fordel for Solberg. Hans Subaru-team er nemlig den eneste stallen som kjører på de italienske dekkene Pirelli.

Dermed var Petter helt uslåelig på de tre siste av seks fartsetapper i går.

I tillegg kjørte de nærmeste konkurrentene, Markko Märtin og Sébastien Loeb, ut i går, og er langt bak seierskampen i VM-løpet.

Elsker regn

- Jeg vet at jeg er god på våt asfalt og under ekstreme forhold. Her var det begge deler.

Det er ventet regn i dag også, men Petter tar ingen ting for gitt foran de fire avsluttende fartsetappene.

- Jeg har sluttet å stole på værmeldinger. Men vi kan alltids håpe. Om det blir tørt, så skal det bli vanskelig å holde avstanden ned til de andre. Blir det regn, skal de andre få det tøft.

Subarus teamsjef, David Latworth, var storfornøyd med sin sjåfør.

- Vi har dekk som er fantastiske på disse forholdene, men det må ikke ta glansen fra Petter. Han skal ha kreditt for fantastisk kjøring i ekstremt vanskelige forhold, sier Lathworth til Dagbladet.

Største seier

For å sette prestasjonen i perspektiv, her er en oppsummering av Solbergs fantastiske dager på Corsica:

Torsdag: Krasjet i en lyktestole i 150 km/t under tidskjøringen. Bilen var knapt verdt vrakpanten etter smellen.

Fredag: Ti mekanikere fikk Solbergs bil klar i stand igjen like før løpsstart fredag, etter 18 timers kamp mot klokka. Petter kjørte inn til 8. plass første dag av VM-rallyet - 43,4 sekunder bak teten.

Lørdag: Petter vinner de tre siste av seks fartsetapper og klatrer helt opp i ledelsen etter to av tre dagers kjøring.

Om han ender som seierherre i dag:

- Så vil det bli min største seier noensinne. Men jeg er veldig bevisst på at dette løpet ikke er ferdig ennå.

FORNØYD: Petter Solberg er stolt og kry over den historiske kjøringen etter siste fartsprøve i går. - Denne dagen har vært bra, ja. Men sånn er det i rally, det skifter fort. Det skal bare en liten ulykke til, så går jeg fra himmel til helvete igjen, sier Petter Solberg til Dagbladet.