Hockey-VM reddet av øl

Ishockey-VM i Norge til neste år kan være reddet. En brysk sosialminister Magnhild Meltveit Kleppa gir arrangøren lov til å reklamere for et ølbryggeri. Men nå er dispensasjonskrana stengt for godt. Det kan bety trøbbel for framtidige mesterskap i Norge.

I går fikk Norges Ishockeyforbund tillatelsen som kan redde VM i 1999: De får bryte norsk lov og profilere logoen til den tyske bryggerigiganten Warsteiner. Bryggeriet er en av hovedsamarbeidspartnerne til Det internasjonale ishockeyforbundet (IIHF), og uten sosialministerens dispensasjon, ville Norge blitt fratatt mesterskapet.

Derfor Magnhild Meltveit Kleppa ga VM-arrangørene en «svært, svært avgrensa» dispensasjon.

Men det var ikke med lett hjerte, og ikke uten en liten skjennepreken til hockey-folket og norsk idrett.

- Ishockeyforbundet har stilt seg sjøl i en vanskelig situasjon. Forbudet mot bryggerireklame fantes også i 1995 da Norge fikk tildelt VM, sier Meltveit Kleppa.

Fortsatt strengt

Dette får arrangørene lov til:

  • Navnet på bryggeriet kan eksponeres på spillernes hjelmer og drakter.
  • På ishockeyvantene kan hele bryggerilogoen eksponeres på to steder som fanges inn av tv-kameraene.
  • En lettøl-vatriant av logoen kan eksponeres ytterligere to steder på vantene, og på arrangørens egne trykksaker.

Dette er langt mindre enn vanlig for en hovedsponsor.

- Jeg håper og tror at dette er nok. Vi regner med svar fra Det internasjonale ishockeyforbundet i løpet av et par dager. Men uansett: Det var det sunne folkevettet som vant, sier lederen av VMs organisasjonskomité, Børre Rognlien.

Vanskelig i framtida

Men norsk idrett kan ikke regne med flere dispensasjoner fra det strenge norske reklameforbudet.

- Dette var et engangstilfelle. Og det var ingen selvfølge, sier Magnhild Meltveit Kleppa.

Og hvis president Arne Myhrvold i Norges Idrettsforbund holder det han lover, vil ikke sosialministeren få flere slike saker å bryne seg på.

- Det vil ikke komme noen flere søknader om dispensasjon. Vi vil forholde oss til det lovverket som finnes, sier Myhrvold.

Det kan bety trøbbel i framtida. For bryggerier er hyppige sponsorer av store, internasjonale mesterskap. Blant annet innen skisporten.
- Reklameforbudet vil bli et dilemma. Vi må regne med å få nei på en og annen mesterskapssøknad, men vi får ta den fighten, sier Myhrvold.

Bryggeriet Warsteiner er også hovedsponsor for verdenscupen i kombinert. Men leder Rolf Nyhus i Skiforeningen frykter ikke for vinterens renn i Holmenkollen.

- Vi har ikke fått signaler om at verdenscupen i Holmenkollen er i fare. Men det er ikke lett å arrangere internasjonale konkurranser i Norge når vi må forholde oss til en slik lov, sier Nyhus.

  • Både Holmenkollen skifestival og verdenscuparrangørene på Kvitfjell er i år politianmeldt for ulovlig bryggerireklame. Det samme er fotballklubbene Brann og Strømsgodset. Sakene er fremdeles under behandling.
<B>SISTE JA: </B> Mangnild Kleppa vil ikke strekke seg lenger for å hjelpe Arne Myrvold.