Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- Holdningen bidrar til seksuelle forbrytelser mot barn og ungdom

Adidas' VM-skjorter ble for sterk kost i Brasil.

 STORINNRYKK:  Adidas er en av de store sponsorene for Brasil-VM. Foto: NTB Scanpix
STORINNRYKK: Adidas er en av de store sponsorene for Brasil-VM. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):  Det er måneder igjen til VM i Brasil braker løs. VM skal tilbake til fotballens vugge. Det er duket for fest.

Men nå har brasilianske myndigheter gått til angrep på  Adidas. De  krevde at sportsgiganten trekker tilbake en rekke t-skjorter de har lansert i forbindelse med mesterskapet.

- Looking to score  Den ene har en halvnaken kvinne med tittelen «Looking to score», Den andre har et bilde av en brasilianske rumpe i g-streng med tittelen: «I Love Brazil»

T-skjortene seksualiserer Brasils image, skriver myndighetene ifølge BBC:

- Alle koplinger mellom nasjonale ikoner og seksuelle bilder er imot landets markedspolitikk. Holdningen bidrar indirekte til seksuelle forbrytelser mot barn og unge.

Tar grep Adidas har måtte tåle mye tyn i Brasil. Sportsgiganten er en av hovedsponsorene av mesterskapet, og lager alle fotballen som blir brukt.

Nå tar de grep:

- Vi følger alltid godt med på hva kundene og partnere mener. Vi har derfor bestemt oss for at produktene skal trekkes tilbake, skriver selskapet i en pressemelding.

 VM:  RIio de Janieiro er en av VM-byene. Her fra stranda Ipanema. Foto: NTB Scanpix
VM: RIio de Janieiro er en av VM-byene. Her fra stranda Ipanema. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hele Norges coronakart