MEST POPULÆRT: Av alle vinteridrettene som er i FIS sin regi, så er skihopping mest populært. Foto: AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL / NTB Scanpix
MEST POPULÆRT: Av alle vinteridrettene som er i FIS sin regi, så er skihopping mest populært. Foto: AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL / NTB ScanpixVis mer

Hopp den mest populære vinteridretten på TV

Gikk forbi alpint.

I hoppmiljøet er det glede over at idretten har passert alpint og forrige sesong hadde flest TV-seere blant alle FIS' vinteridretter.

- Vi må være både ydmyke og kjempeglade for at hopp er mest sett på TV, sier sportssjef i det norske hopplandslaget, Clas Brede Bråthen.

Hopp hadde samlet 2963 millioner TV-seere i sesongen 2013/14, mens 2721 millioner så alpinsendingene. Det overrasker mange, men mest av alt gleder det Bråthen & co.

- Ja, det skulle bare mangle. Renndirektør Walter Hofer har gjort en kjempejobb for å løfte TV-produktet og arrangementene de siste årene. Hele tiden er man opptatt av utvikling, og det er allerede lagt spennende planer for skiflyging de kommende årene.

- Vi kan ikke sitte stille og tro at TV-seerne automatisk kommer tilbake til neste år, men må hele tiden videreutvikle oss, slår sportssjefen fast.

Alpint får mest TV-tid Vinterens sluttrapport fra selskapet Repucom forteller at det totalt har vært sendt 7500 TV-timer fra grenene alpint, hopp, langrenn, kombinert, fristil og snowboard.

Totalt har 6239 millioner TV-seere fulgt idrettene. Sendetiden domineres fortsatt av alpint (48 prosent), mens hopp noe oppsiktsvekkende passerte alpint i antall seere.

Særlig i Polen og Tyskland har hopp økt voldsomt i popularitet de siste årene.

Populært Verdenscupsirkuset i langrenn har under halvparten av TV-seerne til både alpint og hopp. Kombinert, fristil og snowboard er de klart minste FIS-grenene når det kommer til sendetid og seertall.

- Generelt er det godt å se at all vintersport dominerer TV-sendingene mellom oktober og mars. Verdenscuprennene bidrar med en betydelig andel her, sier markedssjef Marcel Looze i Det internasjonale skiforbundet (FIS).

FIS er ekstremt opptatt av å bevare posisjonen i TV-markedet gjennom vinteren, og det jobbes kontinuerlig med utvikling innen samtlige idretter.

(NTB)