<strong>MEST POPULÆRT:</strong> Av alle vinteridrettene som er i FIS sin regi, så er skihopping mest populært. Foto: AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL / NTB Scanpix
MEST POPULÆRT: Av alle vinteridrettene som er i FIS sin regi, så er skihopping mest populært. Foto: AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL / NTB Scanpix Vis mer

Hopp den mest populære vinteridretten på TV

Gikk forbi alpint.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

I hoppmiljøet er det glede over at idretten har passert alpint og forrige sesong hadde flest TV-seere blant alle FIS' vinteridretter.

- Vi må være både ydmyke og kjempeglade for at hopp er mest sett på TV, sier sportssjef i det norske hopplandslaget, Clas Brede Bråthen.

Hopp hadde samlet 2963 millioner TV-seere i sesongen 2013/14, mens 2721 millioner så alpinsendingene. Det overrasker mange, men mest av alt gleder det Bråthen & co.

- Ja, det skulle bare mangle. Renndirektør Walter Hofer har gjort en kjempejobb for å løfte TV-produktet og arrangementene de siste årene. Hele tiden er man opptatt av utvikling, og det er allerede lagt spennende planer for skiflyging de kommende årene.

- Vi kan ikke sitte stille og tro at TV-seerne automatisk kommer tilbake til neste år, men må hele tiden videreutvikle oss, slår sportssjefen fast.

Alpint får mest TV-tid Vinterens sluttrapport fra selskapet Repucom forteller at det totalt har vært sendt 7500 TV-timer fra grenene alpint, hopp, langrenn, kombinert, fristil og snowboard.

Totalt har 6239 millioner TV-seere fulgt idrettene. Sendetiden domineres fortsatt av alpint (48 prosent), mens hopp noe oppsiktsvekkende passerte alpint i antall seere.

Særlig i Polen og Tyskland har hopp økt voldsomt i popularitet de siste årene.

Populært Verdenscupsirkuset i langrenn har under halvparten av TV-seerne til både alpint og hopp. Kombinert, fristil og snowboard er de klart minste FIS-grenene når det kommer til sendetid og seertall.

- Generelt er det godt å se at all vintersport dominerer TV-sendingene mellom oktober og mars. Verdenscuprennene bidrar med en betydelig andel her, sier markedssjef Marcel Looze i Det internasjonale skiforbundet (FIS).

FIS er ekstremt opptatt av å bevare posisjonen i TV-markedet gjennom vinteren, og det jobbes kontinuerlig med utvikling innen samtlige idretter.

(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer