Hopp oppover i trapper

Spensttrening er belastende for knær og rygg.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): I dag var det kombinertgutta som skulle i ilden, men dessverre måtte Norge trekke laget på grunn av sykdom.

Når Petter Tande, Magnus Moan og Kristian Hammer trener spenst, er det et par viktige ting de må huske på.

- Spensttrening er ganske belastende på knær og rygg. Og for å redusere belastningen bør man unngå trening på hardt underlag som asfalt og betong, og bruke sko som er egnet for slik trening, sier styrketrener ved Norges Idrettshøgskole, Pella Refsnes.



Maksimal innsats


Refsnes har trent flere toppidrettsutøvere i blant annet spenst, og av erfaring mener han at spenst må trenes med maksimal innsats.

- Man må prøve å hoppe høyest eller lengst mulig på samtlige hopp. Man får dårlig utbytte når man trener med liten innsats, sier han.



- Viktig med stabilitet



Spenst kan man trene overalt, og aller best i trapper. Siden belastningen ofte er større i landingen enn i satsen, kan man redusere belastningen om man hopper oppover i trapper.
 
- Slik trening er skånsom for ledd i bein og rygg, og gir god treningseffekt. Når det kommer til muskler er det viktig at muskulatur i mage og rygg stabiliserer overkroppen når man hopper, sier Refsnes.

Andre viktig muskelgrupper er de som strekker ut i hofteleddet, kneleddet og ankelleddet.

Refsnes råder alle som skal begynne å trene spenst, om å trene med relativ liten mengde i begynnelse, og heller øke etter hvert.


- Hos mange kan beinstyrken være begrensende for spenst, og da bør man i tillegg trene styrke i beina, sier styrketreneren.

PETTER TANDE: Driver du med kombinert, må spensten være god. Foto: SCANPIX
PETTER TANDE: Driver du med kombinert, må spensten være god. Foto: SCANPIX Vis mer