Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- Hopperne er solgt for billig

Kaller sponsoravtalen med VG skraphandlerpris.

Hoppleder Morten Lein mener hoppernes sponsoravtale med VG er for dårlig. - Hopplandslaget er solgt på billigsalg, for en skraphandelpris, hevder han.

- Hovedsponsor VG burde hatt anstendighet nok til å legge mye mer penger i potten, fortsetter Lein, nestleder i Trønderhopp, til Aftenposten. Han tilhører klubben som har flest utøvere og de største stjernene på hopplandslagene.

Norges Skiforbund får 4,5 millioner kroner per år fra hovedsponsoren, noe Lein karakteriserer som latterlig lavt. Summen har stått uforandret de siste årene, selv etter at hopp ble et gullkantet sponsorobjekt.

Ettersom VG hadde opsjon på to nye år, ble kontrakten nylig forlenget til å gjelde langt ut i 2007. NSF ønsket seg flere penger, men fikk ikke gjennomslag for det.

Skiforbundet er på den ene siden takknemlig for at sponsoren investerte i hopp da grenen lå nede. Det var i 1992. Samtidig er forbundet kommet i et dilemma. Det trengs mange penger for å drifte et hopplandslag. I dag er budsjettet på 10-11 millioner kroner årlig, og det er snaut. Dessuten låser avtalen NSF fordi VG har kjøpt hopperne med hud og hår. Ingen andre sponsorer kan komme inn og få logoeksponering.

- Hopping har en markedsverdi som langt overstiger det NSF har fått inn. Jeg har tatt opp dette på skiforbundsmøter. Det går ikke an å selge sitt mest verdifulle produkt til en tredel av den prisen som det er mulig å få, påpeker Lein.

Sponsorsjef Jacob Lund i DnB NOR-konsernet bekrefter overfor Aftenposten at interessen blant potensielle sponsorer for hopping er så stor at NSF kunne fått mye mer enn det beløpet VG legger på bordet.

(©NTB)

FÅR FOR LITE: Hoppleder Roar Lein mener Roar og de andre hopperne har en mye større markedsverdi.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media