MINST 14 TIMER I DØGNET: Det gir absolutt ingen effekt av å bare sove i et høydetelt som dette, forteller idrettsprofessor Jostein Hallén. Foto: The Altitude Center
MINST 14 TIMER I DØGNET: Det gir absolutt ingen effekt av å bare sove i et høydetelt som dette, forteller idrettsprofessor Jostein Hallén. Foto: The Altitude CenterVis mer

- Høydehus har ingen effekt

Norsk idrettsprofessor forklarer hvorfor.

(Dagbladet): I Dagbladet i dag går den norske Belkin-syklisten Lars Petter Nordhaug knallhardt ut mot det særnorske høydehusforbudet, og tror han aldri vil få vite hvor høyt opp han kunne kommet på resultatlistene siden han ikke kan følge det samme høyderegimet som sine lagkompiser og konkurrenter.

Mandag kunne Dagbladet fortelle at forbudet mot høydehus kommer opp på Idrettstinget i 2015, men Nordhaug er utålmodig. Når lagkameratene i Belkin legger seg inn i høydeteltene om kvelden, må Nordhaug legge seg i en vanlig seng.

Og frykter at han går glipp av den positive effekten høyde har på blodverdiene.

- Virker ikke
Der kan derimot professor i idrettsfysiologi ved Norges Idrettshøyskole, Jostein Hallén, berolig ham. Ifølge Hallén gir høydetelt ingen effekt i det hele tatt.

- Det virker ikke sier du?

- Nei.

- I teorien er det akkurat samme effekt som i høyden, men i praksis vil det ikke være noen norske utøvere som vil gidde å bruke det på en måte der det har effekt. Derfor er også mitt standpunkt ganske klart, tillat det, og så vil man ganske fort oppdage at det ikke har noen effekt. Da vil hele debatten bli borte, sier Hallén til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må høyere for effekt
Poenget til Hallén er altså at høydetelt, eller høydehus, legger så store begrensninger på en utøvers sosiale liv, at svært få er villige til å ta den kostnaden. Da er det bedre å faktisk reise til høyden.

Og gjerne da høyere enn det norske utøvere generelt reiser til.

- For å få den positive blodeffekten må man altså bo over 2000 meter, det er ikke noe problem å simulere det med et høydehus, men du må være i den høyden ganske lenge per døgn. Det er ikke nok å sove der i seks, sju timer. Du må være der i minst fjorten timer for å få vesentlig effekt, og det er ganske vanskelig å få til. For da er du altså bundet inne i et rom i fjorten timer i døgnet, og hvis du tar det som er mest vanlig, nemlig disse høydeteltene, så blir det også fuktig inni der. Og du kan jo ikke lufte ut, for da forsvinner høydeeffekten. Derfor er det også veldig få som bruker disse tingene, fordi det å ligge inne i disse høydeteltene i åtte timer har ingen effekt, sier Hallén.

Og det er ikke bare positive effekter som kommer ut av et høydeopphold. Etter inneværende OL-sesong har flere langrennsløpere ytret ønske om å være mindre i høyden neste sesong.

Mer sykdom i høyden
I tillegg er man mer sykdomsutsatt ved å bo og trene i høyden.

- Det som er problemet er at det i tillegg til å gi noen positive effekter, også kan gi noen negative effekter. For grunnen til at man ikke har bodd høyere før er at det har vært dårlige arenaer å trene på. Så om man bor høyere og drar ned i lavere terreng for å trene skaper det noen logistiske utfordringer. Og så er det ikke sjelden at dere i mediene rapporterer at utøvere har blitt syke etter høydeopphold. Og det blir man mest når man har vært lenge i høyden. I tillegg har det noen sosiale konsekvenser, og derfor ønsker Sundby og Rønning nå å være mer hjemme med familien, sier han, og legger til:

- Og det tror jeg og håper er fordi, og dette har jeg mast om i flere år, det har ikke så store effekter å være i høyden når man ikke skal konkurrere i høyden.

MENER NORDMENN HAR OVERDREVEN TRO PÅ HØYDETRENING: Jostein Hallén, her fra en dopindebatt på Idretthøyskoeln i går, mener høydehusdebatten har sklidd helt ut. Effekten av høydehus og høydetelt er lik null, mener han.
MENER NORDMENN HAR OVERDREVEN TRO PÅ HØYDETRENING: Jostein Hallén, her fra en dopindebatt på Idretthøyskoeln i går, mener høydehusdebatten har sklidd helt ut. Effekten av høydehus og høydetelt er lik null, mener han. Vis mer