SMELL I HØYDEN: Den første fjelletappen i Tour de Suisse gikk ikke slik Alexander Kristoff hadde håpet. .Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
SMELL I HØYDEN: Den første fjelletappen i Tour de Suisse gikk ikke slik Alexander Kristoff hadde håpet. .Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Høydesmell for Alexander Kristoff

- Akkurat nå er jeg langt nede.

(procycling.no): Alexander Kristoff har fått oppladningen han selv ønsket til Tour de France, med det knalltøffe etapperittet Tour de Suisse.

Utbyttet av søndagens etappe var ikke slik han hadde håpet på. Kristoff kom i mål med grupettoen, snaue 19 minutter bak vinneren Cameon Meyer (Orica GreenEDGE) - og følelsen underveis var dårlig:
 
- Dette var tøffere enn jeg hadde håpet, og jeg føler meg ikke veldig bra akkurat nå. Jeg setter min lit til at det skyldes høyden på 2.400 meter. Det er ikke akkurat slik terreng jeg trener i til vanlig. Vi får se mandag (dagens etappe, vår anm.). Da får jeg et svar på hvordan formen er, sier Kristoff til Stavanger Aftenblad.

Grufull etappe Når sant skal sies, var det en grufull etappe rytterne slet seg igjennom under dag to av etapperittet. Rett inn i 2 HC-fjell, der Furkapass raget 2.416 meter over havet, før to annenkategorier konkluderte etappen.
 
Mandag står tre annenkategorier på menyen, før det også kommer et par muligheter for sprinterne de neste dagene.
 
Tøffe fjell venter også i Tour de France, og er noe Storhaug-mannen er nødt til å takle om han skal være med å kjempe om den grønne poengtrøyen underveis.

Tour de Fjords kostet? Spørsmålet er hvorfor søndagens etappe ble såpass røff:

- Det kan være at jeg tok ut mer krefter på Tour des Fjords enn jeg har trodd, for akkurat nå er jeg langt nede. Men som sagt, jeg håper jo at det kan være et utslag av høyden, sier Kristoff til Aftenbladet.

Han håper på en liten opptur på den 203 kilometer lange etappen mot Heiden.

Både tirsdag og onsdag er det muligheter for massespurt, og en test av ferdighetene Kristoff ønsker å vise fram under den kommende touren.

Denne artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no!