Høyteknologisk sparringpartner

Du har kanskje sett Pierre Genon på TV.

Når Petter Solberg har fullført en etappe, stikker belgieren huet inn i bilen før alle verdens kameramenn og journalister skal få sitt.

-  Jeg er ansvarlig for at alt fungerer, sier Genon.

Alfa omega

For en sjefingeniør i rallysirkuset betyr «alt» bil. Spesielle biler. Høyteknologiske monstre med over 300 hestekrefter - som kjøres i fillebiter 16 helger i året.

-  Jeg er ansvarlig for ingeniørarbeidet på løp og tester. På den andre siden har du design og utvikling. Og det har ikke jeg noe ansvar for, påpeker belgieren.

-  Jeg bruker mye tid på forberedelser. På tekniske spesifikasjoner for de ulike rallyene. Jeg planlegger tester. Ser på hva som skjedde i de foregående rallyene. Hva var det utslagsgivende for hvem som vant sist? Det går 2- 3 dager på analysearbeid på hvert rally, sier Genon som har jobbet i Subaru siden 1997.

-  Han er megaviktig. Nå har han lært seg kjørestilen min. Det har tatt tid. Men det er alfa omega, sier Petter Solberg.

-  Han er den jeg jobber tettest med i teamet. Vi er forskjellige, men jobber bra sammen.

FØRSTEMANN TIL BILEN: Pierre Genon har ansvaret for at bilen til Peter Solberg fungerer slik den skal. Derfor er det ikke rart at han er førstemann som stikker hodet inn i bilen, når Subaru-føreren kommer over målstreken. Foto: Daniel Sannum Lauten
FØRSTEMANN TIL BILEN: Pierre Genon har ansvaret for at bilen til Peter Solberg fungerer slik den skal. Derfor er det ikke rart at han er førstemann som stikker hodet inn i bilen, når Subaru-føreren kommer over målstreken. Foto: Daniel Sannum Lauten Vis mer

Siste ordet

I Rally Mexico for snart to uker siden havnet Solberg og ingeniøren i heftige diskusjoner om innstillingene på bilen. Solberg var ikke fornøyd. Genon måtte ta en del av støyten. Teamet vil holde igjen nordmannen, men han fikk gjennomslag. Solberg var frustrert under shakedown på torsdagen. På søndagen var han i jubelrus. Og da Dagbladet spurte ham hvordan han trodde ingeniørens helg hadde vært, kom det småkjekt:

Artikkelen fortsetter under annonsen

-  Nja. Han sier ikke så mye. Kanskje derfor jeg liker ham så godt, gliste Solberg, før han la til:

-  Han har gjort en kjempejobb.

-  Petter respekterer sterke meninger. Han har det sjøl. Han kjører bilen, og han føler og opplever ting som bare han kan. Og det må vi respektere, sier Genon sjøl.

-  Vi diskuterer innstillinger. Dekkvalg. Hvordan vi skal angripe. Om vi skal ta noen risker. Er vi uenige, så tar vi en diskusjon. Av og til får Petter viljen sin - hvis det er snakk om detaljer, hevder han.

-  Hvem har det siste ordet?

-  I teorien meg. Men er vi uenige om svært viktige ting, fortsetter vi som før. Og venter til en test før vi tar en avgjørelse. Det er det tester er for, understreker Genon.

-  Vi diskuterer mye, men vi kommer til enighet, lyder Solberg-versjonen.

Psykolog

Pierre Genon kunne sikkert fått jobb på de fleste av klodens plasser der hovedgeskjeften er fire hjul. Uten at det frister for mye.

-  Før alt annet er dette en konkurranse. Uten det sportslige ville det ikke vært så gøy.

Rallytimene er lange. Ofte fra kvart på fem om morgenen til ti- elleve på kvelden.

-  Slik er alle rally. Trist egentlig, medgir Genon.

-  Å, ja ...

-  Noen ganger liker jeg å gå ut og ta meg et glass. Bare få tenke på noe helt annet enn rally og bil, sier han.

-  Og ferie har ikke jeg så mye av.

Og det kan Petter Solberg være glad for.