- Hun er som Johaug for et par år siden

Sponsorinteressen for Heidi Weng til himmels.

HAR GJORT SEG BEMERKET: Heidi Weng (21) er i ferd med å bli en yndling også blant sponsorene. Her fra landslagets samling samling på Sognefjellet forrige uke.  Foto: Pål Marius Tingve
HAR GJORT SEG BEMERKET: Heidi Weng (21) er i ferd med å bli en yndling også blant sponsorene. Her fra landslagets samling samling på Sognefjellet forrige uke. Foto: Pål Marius TingveVis mer

SOGNEFJELLET (Dagbladet): Heidi Weng (21) bekreftet for alvor at hun tilhører verdenseliten i kvinnelangrenn sist vinter. VM-gull på stafett, bronse individuelt og femteplass i verdenscupen sammenlagt sier det meste.

Ved siden av superinnsatsen i sporet, har hun imidlertid også gjort seg bemerket utenfor. 21-åringen er nemlig blitt en yndling, noe tårene i Val di Fiemme og en tidvis unorsk holdning har bidratt til.

- Jeg har merket at det er blitt litt mer interesse rundt meg etter VM. Det er nok flere som vet hvem jeg er nå, sier hun til Dagbladet under landslagets treningsleir på Sognefjellshytta.

Red Bull-kontrakt
Og når folket får opp øynene for en person, får gjerne sponsorene det også. Weng har allerede flere personlige sponsorer, blant andre Red Bull og Ski Storsenter, men interessen bare øker.

- Det blir litt mye mail fra folk som spør om ting og tang, men jeg får jeg hjelp av min far, så det går greit, sier Weng.

Jenta fra Ytre Enebakk avkrefter at hun kommer til å trenge en «ordentlig» manager med det første. Faren, Ole Morten Weng, bekrefter den økende interessen, men forteller at ikke alle henvendelsene er like interessante.

GLADJENTE: Wengs smittende humør og til tider unorske innstilling har satt henne på kartet. Foto: Pål Marius Tingve
GLADJENTE: Wengs smittende humør og til tider unorske innstilling har satt henne på kartet. Foto: Pål Marius Tingve Vis mer

- Det er interesse for Heidi, men én ting er om det bare er interesse, en annen ting er om det er reelt. Det er mange som ikke vet hva sponsing går ut på når det er et forbund som styrer. Det er en vei å gå fra interesse til å bli partnere, sier Ole Morten Weng til Dagbladet.

- Klar etterspørsel
Sponsorsjef i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, bekrefter den samme trenden.

- Vi er veldig bevisste på Heidi. Vi skal bygge flere profiler, og hun gjør en god jobb selv. Når nye eller gamle kunder spør om hvem de skal bruke, så vil mange ha Heidi. Mange syns hun er spennende. Vi ser en klar etterspørsel, sier han til Dagbladet.

- Hvor stor kan hun bli?

- Det er vanskelig å rangere, men hun er helt klart en utfordrer til topp to på sikt.

- Er hun som en Johaug for to år siden?

- Ja, på en måte kan du si det. Hun har glimt i øyet og noe ekstra, pluss at hun presenterer et bra nivå. Hun er tøff i trynet og blir bedre og bedre med media. Hun har en vei å gå, men hun har hevet seg mye det siste året. Vi regner med å bruke henne aktivt overfor kunder framover, sier han.

Får Johaug-tips
Weng selv forteller at hun i den nåværende situasjonen syns det er mer morsomt enn stressende å jobbe med sponsorene, men hun ser ikke for seg å «ta en Johaug», og lage sitt eget klesmerke med det første.

- Det tviler jeg på, ja, humrer hun.

Nettopp Therese Johaug svarer slik, da vi spør om hun kan gi Weng et godt tips på vei mot sponsortoppen.

- Det er bare å være seg selv. Heidi har føttene godt planta på jorda, og det handler om å plukke ut de sponsorene hun kan assosiere seg med. Det er greit å finne ut hvordan sponsorene har lyst til å bruke henne, sånn at hun kan stå inne for det, sier hun til Dagbladet.

Marit Bjørgen er inne på noe av det samme:

SPONSORTEKKE: Therese Johaug er populær blant sponsorene. Foto: Benjamin A. Ward
SPONSORTEKKE: Therese Johaug er populær blant sponsorene. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

- Det viktigste er å prøve å finne gode samarbeidspartnere som hun kan samarbeide med over flere år, og ikke minst finne ut hva hun vil stå for, sier hun til Dagbladet.