TJENER GODT: Alex Morgan, her i aksjon i kampen mot Nigeria, er verdens best betalte kvinnelige fotballspiller. Foto: Getty Images
TJENER GODT: Alex Morgan, her i aksjon i kampen mot Nigeria, er verdens best betalte kvinnelige fotballspiller. Foto: Getty ImagesVis mer

Hun er verdens best betalte kvinnelige fotballspiller

Drar inn 24 mill i året!

OTTAWA (Dagbladet): Damefotballen er i ferd med å få et skikkelig løft under VM i Canada. TV-tallene verden over er bedre enn noen gang, det er bra med folk på tribunene - 24.000 i snitt så langt - og det beste ligger fortsatt foran oss.

Og med økende interesse, kommer det også mer penger inn i sporten. Norges Fotballforbundt vil være med på leken, og har allerede økt innsatsen til damene. 

Foreløpig er det ikke mange norske jenter som kan leve av sporten her hjemme, men noen er det. Og flere kan det bli.

- Vi ser på muligheten til mer frikjøp av landslagsspillerne, sier forbundets generalsekretær Kjetil Siem til Dagbladet.

- Det er noen få norske spillere i norske klubben som har en lønn de kan leve av. Selv har jeg ikke det, sier Trine Rønning, som i tillegg til å spille for Stabæk også jobber som spillerutvikler i klubben.

Proffer som Ada Hegerberg (Lyon) og Caroline Graham Hansen (Wolfsburg) lever selvsagt av idretten sin, og tjener ifølge Dagbladets kilder godt til damefotballspillere å være. Trolig ligger Graham Hansens inntekt på rundt en million pluss noen frynsegoder. Hegerberg er neppe der oppe enda, men hun er bare 19 år og utrolig fremadstormende. Hun har gode kort på hånda ved neste lønnsforhandling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

USAs Johaug Like fullt, det er lenger enn langt opp til den internasjonale lønnstoppen.
 
Seriøse BBC har tatt et dypdykk i spillerlønningene, og funnet ut at den amerikanske superstjerna Alex Morgan (25) er klodens best betalte kvinnelige fotballspiller.

Tre millioner dollar har BBC funnet ut at Morgan tjener årlig - sponsorinntekter inkludert. Det er mer enn selv Miam Hamm, selve ikonet på amerikansk kvinnefotball, tjente i sine glansdager.

At summen kan bli så høy skyldes først og fremst kvinnefotballens sterke posisjon i USA. Millioner av unge jenter spiller, interessen er enorm når det er mesterskap.

Morgans sterke bidrag både i VM-finalen i 2011 og ikke minst i London-OL i 2012 gjorde henne til superstjerne. Hun er på en måte amerikanernes svar på Therese Johaug.

Og da kommer sponsorene løpende. Morgan har signert for giganter som Coca Cola, Nike, Tampax og McDonalds, for å nevne noen. 90 prosent av inntektene hennes kommer fra disse selskapene.

Store variasjoner Du må nemlig slå gjennom hos sponsorene om du skal tjene gode penger i amerikansk kvinnefotball. Etter at den profesjonelle ligaen brøt sammen - delvis på grunn av for høye lønninger - for noen år siden, er det innført lønnstak i etterkommeren, National Woman's Soccer League.

Skotske Kim Little er en av stjernene i ligaen, og har ei klubblønn på under 200.000 kroner. Hun tjente langt bedre i Arsenal hvor hun spilte før.

I den engelske ligaen tjener de beste spillerne rundt 400.000 kroner.

Unntaket fra regelen er lagkaptein og Manchester City-spiller Steph Houghton - som Norge må stoppe i åttendedelsfinalen mandag kveld. Hun tjener rundt 750.000 kroner på fotballen årlig, skriver BBC.

LØNNSKUTT: Brasils Marta har i mange år blitt regnet som verdens beste kvinnelige fotballspiller. Men hun måtte betydelig nwed i lønn da hun byttet klubb i Sverige. Foto: AFP / NTB Scanpix
LØNNSKUTT: Brasils Marta har i mange år blitt regnet som verdens beste kvinnelige fotballspiller. Men hun måtte betydelig nwed i lønn da hun byttet klubb i Sverige. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer

- Men det er spillere i Woman's Soccer League som ikke tjener mer enn 600 kroner i uka, sier Matthew Buck til BBC. Han er agent for flere av spillerne.

Heller ikke Marta (29) - Brasils superstjerne hever feite lønnssjekker lenger. Da hun spilte i svenske Tyresö tjente hun 2,5 millioner i året. Men da klubben gikk konk i fjor og Marta flyttet til Rosengård måtte hun tåle kraftig lønnsrduksjon. Sponsorkontrakter gjør sitt til at Marta fortsatt har så hun klarer seg.
- Bare begynnelsen Kjetil Siem i NFF har store vyer for norsk damefotball.

Han har sammen med ledelsen i forbundet satt i gang et prosjekt som har som mål å gjøre fotballjentene til Norges mest populære kvinnelag.

- Vi merker allerede nå en kraftig økende interesse fra sponsorene som vil være med på noe vi tror kan bli en revolusjon for kvinnefotballen, sier han, og peker på at FIFA har doblet budsjettene på kvinne-VM og nå kjører det som et mega-arrangement med 24 lag.

- Vi har allerede merket større interesse og en helt annen tilnærming fra sponsorne. Reklamefilmen Tine laget med laget for eksempel, ville neppe vært aktuell for noen år siden.

- Det er ikke lenger slik at sponsorene blir med for å være snille. De ser på dette laget som attraktivt. Bare se på måten Nike kastet seg rundt og skaffet jentene nye VM-drakter da de første de fikk ikke falt i smak. Først het det seg at det ikke lot seg løse, men de sto på og fikk det til likevel.

- Dessuten er det mange profiler i det norske laget som vil være attraktive på sponsormarkedet. Disse jentene byr på seg selv på en ujålete og fin måte. Folk ser at de er flotte typer med gode holdninger og som jobber beinhardt for å nå målene sine, sier Siem til Dagbladet.

- Hvor avhengig er dere av norsk VM-suksess for at det skal løsne skikkelig?

- Det vil være ei god drahjelp, og det er klart det er viktig at vi slår England. Men prosjektet lever videre uansett hvordan det skulle gå, sier Siem til Dagbladet.

 

MYE OPPMERSOMHET: Ada Hegerberg, Solveig Gulbrandsen og resten av de norske fotballjentene får mye oppmerksomhet under VM i Canada. Det betyr også større potensiale hos sponsorene. Hegerberg har for eksempel egen skosponsor. - Det er bare begynnelsen, sier Kjetil Siem i Fotballforbundet, som har store vyer for norsk damefotball, både sportslig og økonomisk. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
MYE OPPMERSOMHET: Ada Hegerberg, Solveig Gulbrandsen og resten av de norske fotballjentene får mye oppmerksomhet under VM i Canada. Det betyr også større potensiale hos sponsorene. Hegerberg har for eksempel egen skosponsor. - Det er bare begynnelsen, sier Kjetil Siem i Fotballforbundet, som har store vyer for norsk damefotball, både sportslig og økonomisk. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer