DELER DE SAMME DRØM? Jean-Étienne Amaury (til venstre) fra Tour de France-arrangøren ASO fortalte at det per nå ikke foregår formelle samtaler om å bringe Tour de France til Norge. Skulle det endre seg vil garantert Thor Hushovd og Knut-Eirik Dybdal bli forespurt om å hjelpe til. Nummer to fra venstre er forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H). FOTO: Arctic Race of Norway
DELER DE SAMME DRØM? Jean-Étienne Amaury (til venstre) fra Tour de France-arrangøren ASO fortalte at det per nå ikke foregår formelle samtaler om å bringe Tour de France til Norge. Skulle det endre seg vil garantert Thor Hushovd og Knut-Eirik Dybdal bli forespurt om å hjelpe til. Nummer to fra venstre er forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H). FOTO: Arctic Race of NorwayVis mer

Tour de France til Norge?

Hushovd om norsk Tour de France-start: - En kul og crazy idé

Arrangøren avkrefter formelle samtaler med Norge.

(procycling.no): I forrige uke avslørte kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) til Bergens Tidende at hun skulle i et Tour de France-relatert møte med olje- og gasselskapet Statoil.

Les også: Kulturministeren i Tour de France-møte med Statoil

procycling.no omtalte i sommer planene om å legge inn et norsk Tour de France-bud som sikter seg inn mot 2022 - året Statoil feirer 50-årsjubileum for virksomheten på norsk sokkel.

Det er franske ASO som arrangerer rittet, men da procycling.no møtte president Jean-Étienne Amaury mandag - kunne han ikke gi Tour de France-fansen nyheten de venter på:

- Akkurat nå foregår det ikke formelle samtaler. I arbeidet med Arctic Race har ASO oppdaget Norge. Vi ser at det er stor sykkelinteresse her. Det er fantastisk. Men man må også ta med i betraktningen at Norge er ganske langt unna Frankrike. Dersom vi skulle begynne å snakke om dette en dag, er det mange logistiske hindrer som må løses. Akkurat nå pågår det verken en formell prosess eller diskusjoner for å få til en norsk Grand Départ, men vi ønsker ikke å utelukke det, sier den franske sykkeltoppen til procycling.no.

Arctic-sjef ønsket til Statoil-møtet

ASO har sammen med ledelsen i sykkelrittet Arctic Race of Norway jobbet hardt med en annen Gran Départ de siste dagene, men da 2018-versjonen av rittet ble presentert på Scandic Oslo City mandag - ble det opplyst at Murmansk-besøket er utsatt på ubestemt tid.

Slik blir 2018-utgaven av rittet!

Med både Statoil (Arctic Race-sponsor) og ASO (Arctic Race-arrangør) blant ingrediensene, vil det være svært rart om initiativtaker Knut-Eirik Dybdal ikke blir en del av den framtidige organisasjonen som skal jobbe med å få verdens største sykkelritt hit - men foreløpig er mannen fra Andørja i Troms varsom i uttalelsene sine:

- Tror du på en framtidig Tour de France-start i Norge?

- Jeg er positiv til det meste, men det er det noen helt andre som må være med på å bestemme og ville. Men jeg er ganske sikker på at det er mulig, svarer han.

procycling.no er imidlertid kjent med at Dybdal er forespurt om han ønsker å delta på møtet mellom kulturministeren og Statoil.

Hushovd: - Kul og crazy idé

Thor Hushovd - verdensmester og mannen med 10 etappeseirer i Tour de France på CV’en, vil være en annen naturlig brobygger mellom norske myndigheter og franske rittarrangører, er mer snakkesalig når praten penser inn mot en norsk Gran Départ:

- Jeg synes det er en kul og crazy idé, men om det er det riktige får være opp til øyet som ser. Det er ikke noe tvil om at det vil skape en enorm interesse. Tour de France er verdenskjent og det aller største sykkelarrangementet som finnes. Å få det opp hit, det lar seg gjøre praktisk og. Det hadde jo vært helt vanvittig, sier Hushovd til procycling.no.

AMBASSADØR: Thor Hushovd gratulerer August Jensen på podiet under fjorårets Arctic Race of Norway. Vår tidligere verdensmester mener det bør være mulig å utkonkurrere Danmark i kampen om å få arrangere Tour de France på hjemmebane. FOTO: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
AMBASSADØR: Thor Hushovd gratulerer August Jensen på podiet under fjorårets Arctic Race of Norway. Vår tidligere verdensmester mener det bør være mulig å utkonkurrere Danmark i kampen om å få arrangere Tour de France på hjemmebane. FOTO: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer

Som procycling.no tidligere har skrevet stanset den norske prosessen litt opp etter at det ble kjent at Københavns bud om å arrangere åpningen i 2021 var i ferd med å vinne fram.

Vanligvis alternerer åpningen av rittet mellom et hjemlig og internasjonalt utgangspunkt annethvert år. Så spørsmålet mange stiller seg er hvor svekket Norges sjanser er, dersom Danmark skulle vinne fram og Statoil er standhaftige på sitt 2022-ønske:

- Er det mulig å få to oppstarter utenfor Frankrikes grenser to år på rappen?

- Det er ikke noen definitiv regel, men det stemmer at vi prøver å ha en viss balanse når det gjelder nasjonale og internasjonale oppstarter av rittet. Et viktig kriterium (for å vinne fram i prosessen) er at både sykkelsporten og touren er populær. Vi ønsker å reise til steder hvor Tour de France har høy oppslutning. Jeg vil si at det er det aller første kriteriet vi benytter oss av, svarer Jean-Étienne Amaury til procycling.no.

- Gran Départ i Norge vil være noe ekstraordinært

Danskene har jobbet med sitt bud helt tilbake til høsten 2012, men Hushovd flagger ikke nederlag i den skandinaviske duellen kun basert på det faktum.

- For det første så har ikke København fått det ennå. At det blir to skandinaviske naboland som får det to år på rad, det tror jeg ikke ASO og Tour de France vil være med på. Men først må danskene klare å lande dette. Det er ingenting som sier at de har en fordel fordi de har jobbet lenge med prosjektet, så lenge idéen vår er god nok, mener Hushovd.

Mellom linjene hinter dog ASO-sjefen til at noe må skje snart. Og den ballen ligger hos Norge helt til man sender et såkalt ’letter of intent’ som er den første forpliktelsen i den norske søkeprosessen.

- Det stemmer at det er en del obligatoriske steg for å vise at man har viljen og ambisjonen til å være vertskap for en Gran Départ. Det kan ta mindre tid enn 10 år, men også lengre. Det avhenger litt av hvor langt unna hverandre man står man starter opp forhandlingene, sier Amaury.

- Men nå ligger ballen hos norske myndigheter?

- Vanligvis er det startbyene som tar kontakt med oss. Det er noe ekstraordinært. En Gran Départ i Norge hadde vært ekstraordinært.

- Ja, men Giro d’Italia reiser til Jerusalem i mai?

- Ja, det er også noe ekstraordinært.

Tror ikke VM-økonomien skremmer Staten unna

Amaury forteller videre at da de startet opp samarbeidet med Dybdal og Ole Skaardal var fokus på lage et nytt sykkelritt i et nytt marked med spektakulære omgivelser.

- En Gran Départ ble nevnt etter at Arctic Race ble lansert og etter at alle så Nord-Norges lidenskap for sykkelsporten. Kanskje vi kan få det til en dag, men det er ikke noe formell prosess som er startet nå, sier franskmannen.

SUKSESS: Men tallene ble likevel blodrøde. Er VM-underskuddet nok til å skremme norske politikere unna Tour de France-drømmen? Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
SUKSESS: Men tallene ble likevel blodrøde. Er VM-underskuddet nok til å skremme norske politikere unna Tour de France-drømmen? Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer

Siden 2013 har sykkelrittet utviklet seg til en suksesshistorie, ikke bare for arrangøren men også for Nord-Norge som turistdestinasjon.

Det gjør det også naturlig at ASO og Arctic Race - i en viss form - vil samarbeide om en eventuell norske Grand Départ, selv om de foreløpige skissene som foreligger tegner opp et norsk tverrsnitt fra Stavanger/Bergen i vest og med exit-punkt i Oslo i øst.

- Alle ser linken mellom Arctic Race og ASO, men det er ingen selvfølge at de skal bære dette prosjektet videre, mener Hushovd, og fortsetter:

- Det må være de riktige kreftene som kan gjøre det som må komme på banen. Det er et stort og unikt arrangement, selv om man får hjelp av ASO. Det viktigste er at det er mulig å få det til i Norge. Hvis en bra gjeng med god drive står bak, er sjansene større til å lykkes.

- Kan timingen være litt dårlig med tanke på de blodrøde tallene etter VM i Bergen, og kanskje en mer restriktiv linje fra norske myndigheter når det gjelder å huse idrettsarrangementer?

- Igjen: Dette tror jeg blir noe helt annet enn et VM. Men for hvert idrettsarrangement som ikke går rundt, som staten er med og støtter, så har det noe å si. Det er mange idrettsarrangementer som går med dundrende underskudd, Sjakk-OL for eksempel (gikk med 4 millioner i minus, men genererte samtidig 105 millioner til Tromsø, ifølge itromso.no.). Det spørs hvor man ønsker å ha fokus. Når det gjelder Sykkel-VM, tror jeg mer det var modellen man brukte som gjorde at det ikke fungerte. Hvorfor skal Sykkel-VM betale UCI 60-70 millioner kroner i lisens, mens FIS gir de som arrangerer Ski-VM 70 millioner? Når du begynner med et så skjevt utgangspunkt, så er det noe galt et sted. Slike ting må man rydde opp i, påpeker Hushovd.

Les flere nyheter fra sykkelnettstedet procycling.no ved å trykke her!​