STANG UT: Det er nytt år, men fremdeles står Thor Hushovd uten hovedsponsor for sitt norske flaggskip. - Er situasjonen den samme ved utløpet av mars, har jeg dårlig tid, innrømmer han.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
STANG UT: Det er nytt år, men fremdeles står Thor Hushovd uten hovedsponsor for sitt norske flaggskip. - Er situasjonen den samme ved utløpet av mars, har jeg dårlig tid, innrømmer han. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Hushovd vil ta tenkepause rundt sykkelprosjekt i mars

- Da begynner jeg å få dårlig tid.

OSLO PLAZA (procycling.no): Sykkelkongen Thor Hushovd sier selv han håpet å starte 2016 med hovedsponsor om bord på sykkelprosjektet hans.

Grimstad-mannen sykler for tiden i motvind, etter at fallende oljepris i stor grad har preget norske virksomheter i året som gikk.

- Er det noen spesielle bransjer du har siktet deg inn mot?

- Jeg har jobbet mot de fleste. Det sier seg selv at noen bransjer sliter i 2015/16, mens andre går bedre. De som sliter vil ikke bruke så mye penger på et sponsorat. Enten har de ikke pengene, eller så føler det vil sende ut feil signaler, sier Thor Hushovd til procycling.no og tenker på oljeindustrien, og nærliggende virksomheter.

- Dårlige tider gjør det vanskeligere. Fall i oljeprisen har hatt mye å si. Det blir også ringvirkninger utover oljeindustrien, påpeker han.

Hushovds plan B På tross av at ting ikke har gått helt slik han planla, og faktisk også en god del saktere, uttaler han at han fremdeles er optimistisk med tanke på å lande prosjektet.

- Ideelt sett hadde jeg startet 2016 med sponsoren på plass, men det er ikke fakta nå. Går man ut mars måned og ikke har noe på plass, begynner man å få dårlig tid. Da må man ta en pust i bakken og se hvor lang tid en skal jobbe med dette, for fortsatt å ha et mål om å starte opp i 2017. Det er status nå.

- Da planene ble lansert, uttalte du at WorldTouren i 2017 var et mål. Har du noen plan B med en satsing på et lavere nivå om du ikke lander summene du trenger?

- Det er ikke slik at det må være et WorldTour-lag. Men dersom du skal ha mye penger ut av en sponsor, må du gi dem noe konkret — ikke noe uvisst. Har du WT-lisens, vet du hva du kan love bort i lang tid framover. På nivået under kan du ikke garantere noe som helst. Jeg jobber med å få på plass en sponsor som gjør at man når opp på til WorldTouren.

Fikk hjelp fra fransk støttespiller Lisensen har også sin pris, og det finnes bare 18 av dem.

Men dersom finansieringen faller på plass, er det også en god sjanse for at Hushovds lag blir innlemmet i sportens fineste selskap.

Jean-Étienne Amaury i den franske Tour de France-arrangøren ASO er en av dem som heier på det norske konseptet.

- Det er alltid godt for sykkelsporten at nye lag kommer til. Thor Hushovd har et flott prosjekt på gang, og idretten er i stor vekst i Norge. Dersom det lar seg gjøre å skape et lag her, og fronte Norge utenfor landegrensene, hadde det vært fantastisk for hele sporten.

- Har har hele veien hatt et mål om å starte opp i WorldTouren i 2017: Begynner tiden å renne ut?

- Man trenger litt tid på å få til noe slikt. Kanskje er det lurt å starte opp på kontinentalnivået, og deretter sikte mot WorldTouren. Om det er mulig å gjøre i løpet av ett år? Det høres lite ut, men man er også nødt til å sette seg høye mål for å stikke seg litt ut, sier Amaury til procycling.no.
 
- Klarer meg fint uten Riis At både lag og sponsorater er flyktige i sykkelsporten, er det velkjent problem.

Etter årets sesong har Oleg Tinkov varslet at han vil selge seg ut av sitt Team Tinkoff.

Danske Ekstra Bladet har meldt at Bjarne Riis er interessert i å kjøpe opp den ledige lisensen. Hushovd er derimot ikke interessert i den tidligere dopsynderens penger.

- Jeg tror jeg skal klare meg fint uten Bjarne Riis, sier Hushovd til procycling.no med et smil.

Hushovd fortsatt optimist Nå fortsetter arbeidet ufortrødent videre med forsøk på innsalg hos både norske og utenlandske aktører.

- Hovedmålet er en norsk hovedsponsor. Det vil gi enda mer norsk identitet. Men det er ikke sikkert det ender opp med det av den grunn, klargjør han.

- Er du optimist?

- Jeg er optimist. Men jeg er også realist. Det er vanskelig, og det er mye penger.

Det siste året har den tidligere BMC-rytteren hatt omfattende møtevirksomhet med potensielle sponsorer. For å sette ord på hva han forsøker å selge inn, sier Grimstad-mannen følgende:

- Det blir som at et selskap kan dra til fotball-EM i Frankrike og se logoen deres på brystet. Men det vil ikke hete Team Norway, men ta navnet til sponsoren. Det er det budskapet jeg forsøker å selge inn.

Men foreløpig har altså ingen storfisker bitt på kroken.

(Artikkelen er laget av sykkelnettstedet www.procycling.no)