Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Hva har Øyafestivalen og Marit Bjørgen til felles?

Begge kan bli årets sponsorobjekt.

SPONSORYNDLING: I dag testet Marit Bjørgen ski i Davos sammen med sin faste smører Perry Olsson. I januar kan hun bli kåret til Årets Sponsorobjekt. Foto :Tormod Brenna
SPONSORYNDLING: I dag testet Marit Bjørgen ski i Davos sammen med sin faste smører Perry Olsson. I januar kan hun bli kåret til Årets Sponsorobjekt. Foto :Tormod Brenna Vis mer

DAVOS (Dagbladet): Marit Bjørgen (34) har vunnet alle titler som finnes. Eller nesten i alle fall.

Årets sponsorobjekt har hun aldri blitt kåret som. Men det kan hun bli i januar. Da utroper nemlig Sponor- og Eventforeningen årets vinner.

Det er høyst uvanlig at enkeltpersoner nomineres til denne prinsen, men så er da heller ikke Marit Bjørgen helt vanlig.

Hun er nominert sammen med Danske Bank Oslo Maraton, Øyafestivalen, Arctic Race of Norway og Norges Skiforbund, alpint.

- Det er uvanlig å nominere en person, men Marit Bjørgen var en klar nominasjonskandidat. Hun er et sponsorobjekt med en tydelig profil - noe som også gjelder de fire andre nominerte, samtlige er verdifulle partnere for sponsorene, sier Linnea Svensson, daglig leder i
i Greener Events og jurymedlem, til Sponsor- og Eventforeningens hjemmeside.

Solgt 60 000 hansker
Og at Bjørgen er verdifull for sponsorene sine, kan salgs- og markedsdirektør i Craft, Anders Corwin Bristøl, underskrive på.

Den svenske sportsklær-produsenten skrev i sommer personlig avtale med Bjørgen, og har i følge Bristøl - til tross for klare restriksjoner på profileringen av Marit i reklameøyemed - fått svært god uttelling.

Craft kan ikke profilere kolleksjonen sin gjennom Bjørgen i sesongen, med et unntak - hansker.

Og du skal være usedvanlig lite oppmerksom om du ikke har sett Bjørgen i Craft-hansker på boards eller på TV denne høsten.

- Vi har kjørt fullt trykk ei stund og jeg vil karakterisere responsen som svært god, sier Bristøl, som anslår at det allerede er solgt rundt 60 000 par hansker, og at svært mange av dem er i ferd med å havne under et juletre i disse dager.

- Det har vært et utrolig bra trykk nå før jul! Vi har aldri solgt så mye hansker så tidlig i sesongen. Det er en dobling fra i fjor. Det har selvfølgelig påvirket positivt at Marit har gjort det så bra nå før jul også, sier Bristøl til Dagbladet.

Og legger til:

- Målet neste år er å selge 100 000 hansker. Og selv om avtalen med Marit - og ikke minst aktiveringen av den i markedet - koster oss penger, er jeg ikke i tvil om at Bjørgen-avtalen vil bli lønnsom for oss.

Etter det Dagbladet erfarer, betaler Craft Bjørgen omlag 1,5 millioner kroner i året for å promotere deres produkter. I tillegg bruker de minst det samme beløpet på annonsering og markedsføring.

Bjørgen: - Hyggelig
- Det var hyggelig å høre, sier Marit Bjørgen etter ei treningøkt og skitesting i Davos i dag.

Hun har nettopp blitt fortalt om hanskesuksessen og nominasjonen til Årets Sponsorobjekt.

EGEN VM-HANSKE: Her blir Marit Bjørgen hender målt av Crafts utviklingssjef, Jonas Peterson, som lover Bjørgen en helt ny VM-hanske. Foto: Tormod Brenna
EGEN VM-HANSKE: Her blir Marit Bjørgen hender målt av Crafts utviklingssjef, Jonas Peterson, som lover Bjørgen en helt ny VM-hanske. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Betyr det noe for deg?

- Ja, selvsagt gjør det det. Jeg er stolt av den nominasjonen. Jeg ønsker å gjøre en god jobb og være til inspirasjon i de avtalene jeg inngår. Derfor synes jeg denne nominasjonen er gjev.

- Hva med hanskesalget?

- Det er flott at Craft er fornøyd med salget. Det gjør meg glad å høre at det er solgt så mye, sier Marit, som får sin egen VM-hanske om ikke lenge.

Spesial-hanske til VM
Under sesongåpningen på Beitostølen i november var Crafts utviklingssjef til stede og målte hver eneste krik og krok av Marit Bjørgens hender med målebånd.

Det skal resultere i en skreddesydd Bjørgen-hanske til VM i Falun i februar. Nå er det neppe hanskene som skiller sølv fra gull i Falun, men Bjørgen nekter plent på at den ikke spiller noen rille.

- Alle detaljer er viktige for å lykkes. Hanskene også, sier Bjørgen.

- For meg er det viktig å ha en hanske med perfekt passform og grep som jeg ikke merker at jeg har på meg. Det skal ikke være noen sømmer som gnager, og den skal ikke være for varm eller for kald.

- Jeg er veldig fornøyd med de jeg bruker nå, men det er alltid mulig med forbedringer, og er spent på de nye hanskene jeg får før VM.

Og den hansken er det bare Marit Bjørgen som får benytte under VM. Etter det Dagbladet vet, vil de svenske landslagsløperne ikke ha tilgang til den.

OPTIMIST: Marit Bjørgen er spent før årets to siste verdenscuprenn i Davos. Lørdag er det ti kilometer skøyting, søndag sprint. Foto. Tormod Brenna
OPTIMIST: Marit Bjørgen er spent før årets to siste verdenscuprenn i Davos. Lørdag er det ti kilometer skøyting, søndag sprint. Foto. Tormod Brenna Vis mer