SPONSORFAVORITT: Arjen Robben og Bayern München er sponsoryndlinger. Ingen drar inn mer penger i draktreklame. Foto: AFP PHOTO DDP /  OLIVER LANG
SPONSORFAVORITT: Arjen Robben og Bayern München er sponsoryndlinger. Ingen drar inn mer penger i draktreklame. Foto: AFP PHOTO DDP / OLIVER LANGVis mer

Hvilken finanskrise, sa du?

Bundesliga rykker fra Premier League.

|||

Tysk fotball har klart seg godt gjennom finanskrisen. Sponsorinntektene er økt. Det samme har gapet til engelske klubber.

De 18 tyske 1. Bundesliga-lagene drar inn i snitt 50 millioner kroner årlig i draktreklame. Det er en økning på 4,9 prosent fra 2008/09-sesongen, viser tall fra Stage Up.

Engelsk fotball har ikke taklet finanskrisen like bra. Denne sesongen drar Premier League-lagene i snitt inn ca. 38 millioner kroner i sponsorpenger. Det er en nedgang på ti prosent fra forrige sesong.

Serie A-lagene i Italia har fått sine draktreklameinntekter redusert med 2,8 prosent til et snitt på 28 millioner kroner per lag. De spanske La Liga-lagene øker med 5,6 prosent til rundt 20 millioner i årlige inntekter per lag.

Størst nedgang opplever de franske eliteserielagene. I Frankrike har inntekter knyttet til draktreklame falt med 11 prosent.

Totalt har inntektene fra draktreklame i de fem store ligaene bare falt med 2,6 prosent. Totalt hanket lagene inn drøyt 2,9 milliarder. Av klubbene er det tyske Bayern München som hanker inn mest penger. Nesten 144 millioner kroner betaler T-Mobile for å eksponere seg på sørtyskernes drakt. Manchester United og Real Madrid følger med henholdsvis 125 millioner og 120 millioner kroner årlig.

- Til tross for finanskrisen har investorer stor appetitt for draktreklame i Europas fem største ligaer, heter det i StageUp-rapporten som Reuters har fått tilgang til. Nedgangen blir omtalt som langt mindre enn fryktet.

Engelsk klubber har ofte vært sponset av finansselskaper, som er hardt rammet for tiden. Det blir brukt som en forklaring til nedgangen på balløya. Flere klubber sliter med stor gjeld, men Manchester United, Chelsea og Liverpool har alle signert lukrative avtaler for neste sesong. Det vil gi engelsk fotball et sponsorløft.

Spillselskaper, energileverandører og transportsektoren bruker mest penger på draktreklame. Finansselskaper har kuttet sitt bidrag med over 20 prosent det siste året og er bare fjerde størst.

(NTB)