Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Pluss

Mer
Min side Logg ut
Du leser nå Dagbladet Pluss

Hvordan Manchester United nesten ble solgt til et TV-selskap

For 20 år siden forsøkte Sky å kjøpe verdens største fotballklubb, i ei tid med store TV-penger og digital frykt. Det var en verden fylt med aksjer, sjokk og misnøye.

HOLDT PÅ Å BLI KJØPT AV SKY: Den engelske storklubben Manchester United. Foto: Reuters/Jason Cairnduff/NTB Scanpix
HOLDT PÅ Å BLI KJØPT AV SKY: Den engelske storklubben Manchester United. Foto: Reuters/Jason Cairnduff/NTB Scanpix Vis mer

Det begynte med en businesslunsj. 1. juli 1988 satt Manchester Uniteds daglige leder Martin Edwards sammen med klubbadvokat Maurice Watkins og BSkyBs daglige leder Mark Booth.

United-sjefen hadde tatt turen til en mindre glamorøs industripark i nærheten av flyplassen Heathrow, for å høre Booth snakke om potensialet betal-TV «pay-per-view» hadde.

I stedet kom Booth med en dramatisk annonsering: Sjefen hans Robert Murdoch ønsket å kjøpe Manchester United.

United til salgs

Edwards var ikke fremmed for å selge. Han hadde gjort det klart at han ville selge til riktig pris, selv om det betydde slutten for familiens 40 år i Manchester United-styret.

Faren Louis Edwards hadde kjøpt aksjene i klubben for å gjøre seg selv til formann dagen etter München-katastrofen. Louis var styreformann fra 1965 fram til han gikk bort i 1980 og sønnen Martin tok over.

VELKOMMEN TIL

Dagbladet Pluss

Takk for at du har kjøpt tilgang på Dagbladet Pluss
For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement
anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Du har allerede et gyldig abonnement.

For å se alt du har tilgang til med ditt abonnement, anbefaler vi at du tar en titt på denne velkomstsiden


Kjøpet ble avbrutt

Du valgte å kansellere kjøpet. Din konto ble ikke belastet. Vil du prøve igjen?