VIL BLI BEDRE: Åge Skinstad (i midten) leder verdens beste langrennslandslag. Men han vil bli enda bedre. Et ledd i dette er å sette ut den årlige evaluringen til et eksternt firma., Foto: Bjørn Langsem
VIL BLI BEDRE: Åge Skinstad (i midten) leder verdens beste langrennslandslag. Men han vil bli enda bedre. Et ledd i dette er å sette ut den årlige evaluringen til et eksternt firma., Foto: Bjørn LangsemVis mer

Hyrer eksternt firma for å evaluere suksessongen

Anonym evaluering.

HOLMENKOLLEN (Dagbladet): Om noen i landslagssystemet har noe å utsette på lederne sine, behøver de ikke være redde for å si fra. Langrennsledelsen har bestemt seg for å overlate den årlige evalueringen til et eksternt firma.

- En av våre fire verdier er at vi skal være profesjonelle i alt vi gjør. Og siden vi etterhvert er blitt en ganske stor organisasjon med stadig økende omsetning, mener vi det er riktig at eksterne profesjonelle folk gjennomfører evalueringen vi gjør etter hver sesong, sier langrennssjef Åge Skinstad til Dagbladet.

Tidligere har langrennsledelsen tatt seg av dette selv, men i år er oppgaven overlatt til Adecco.

- Det har flere fordeler. Blant annet får vi en lik gjennomgang i de forskjellige gruppene, sier Skinstad.

Til uka får alle, både løpere og støtteapparat et skjema de skal besvare. I og med at evalueringen gjennomføres av et eksternt firma, får Skinstad og de øvrige lederne aldri vite hvem som har ment hva.

Nå er det neppe noen grunn til å forvente massiv kritikk i evalueringen all den tid norsk langrenn har gjennomført sin beste sesong noen sinne.

Lover forandring - Likevel er det veldig viktig å evaluere, få eventuelle ting på bordet. Det er viktig for oss å gjøre det på en mest mulig profesjonell måte. For selv om det har gått veldig bra i vinter, er vi hele tiden på jakt etter forandring og forbedring.

- Jeg kan faktisk love at det blir forandringer foran neste sesong, sier Skinstad.

- Hvilke?

- Det vet vi ikke enda. Men forandring er viktig. Gjør vi ingenting, blir vi heller ikke noe bedre enn vi er nå.  Vi vet at konkurrentene våre vil gjøre endringer og forbedre seg. Det må vi også gjøret. Å stå på stedet hvil er ikke noe mål - vi skal videre, sier Skinstad, som selv er oppe til evaluering. Kontrakten hans som langrennssjef forlenges bare for et år ad gangen.

Skinstad får nok fornyet tillt. Uansett skal han lede gjennomgangen av evalueringssvarene, som i år finner sted på - av alle ting - danskebåten rett etter påske.

På den turen vil også neste års landslag bli satt sammen.

85 millioner Norsk langrenn går så det suser. Og det gjelder ikke bare på resultatlistene.

Regnskapet for 2014 er ennå ikke ferdig revidert, men kommer ut med et solid plusstall på bunnlinja.

- Det ser ut til at vi når målet vårt om å ha minst fem millioner kroner i egenkapital. Det er midler vi kan tære på om det blir trangere tider, sier Skinstad til Dagbladet.

Det meste tyder på at de pengene kan stå på høyrentekonto i mange år framover. For inntektsstrømmen er stadig økende. i 2014 tok langrenn inn 80 millioner kroner i sponsorpenger og andre inntekter. Målet for 2015 er å øke til 85 millioner.

Det meste er allerede på plass i og med at Sparebank 1 overtok Akers rolle som hovedsponsor.

- Vi har en ledig plass til en delsponsor nå. Resten er opptatt, sier Skinstad.

For å øke inntektene ytterligere, har langrenn planer om å engasjere seg ennå mer i salg av landslagseffekter. Luene og treningsklære utøverne bruker, kan du allerede få kjøpt i flere sportsforretninger.

Det snakkes om at disse klærne også skal gjøres tilgjengelige gjennom en webshop.