FLYR HØYT: Ved å sette ned prisene på sesongkort, har Odd Grenland snart tatt igjen salget fra rekordsesongen 2008. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
FLYR HØYT: Ved å sette ned prisene på sesongkort, har Odd Grenland snart tatt igjen salget fra rekordsesongen 2008. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

I år kan Odd sette publikumsrekord før sesongstart

Har adoptert modellen fra Real Madrid.

(Dagbladet): Publikumssvikt, tomme tribuner og slunkne klubbkasser. Dette har vært gjennomgangsmelodien for den norske toppfotballen de siste årene. Men nå kan det se ut som om vinden er i ferd med å snu.

Enkel matematikk og markedsføringsteori tilsier at rimelige billetter selger bedre, men i både Skien og Lillestrøm har de vist at flere folk på kamp til en billigere penge også kan gjøres med profitt.

Spansk-tysk modell Markedssjef i Odd, Thomas Skilbred, sier til Dagbladet at dette ikke på noen måte er en tilfeldighet. Inspirasjonen har han hentet fra en noe større arena.

- Jeg studerte ett år i Madrid og hadde sesongkort på Santiago Bernabeu. Der så jeg at Real Madrid, og store deler av La Liga, også har begynt å følge den tyske modellen med billige sesongkort. Det er dette vi har forsøkt å kopiere, sier Skilbred.

Selv om «Los Blancos» driver fotballklubb på en litt annen skala enn Skiens-laget, har Skilbred og de andre i apparatet rundt klubben vist at det fungerer i Telemark såvel som i den spanske hovedstaden.

- De kjører uker hvor de sender spillere rundt omkring til ulike målgrupper for å motivere til kjøp av sesongkort. De kommer også med et spesifikt tilbud til akkurat den målgruppa. På samme måten har vi hatt ulike kampanjer hvor vi nærmest har «tvunget» folk til å handle, sier han.

Solid vekst Det har også gitt seg utslag. På starten av 2014 hadde Odd en oppgang fra fjoråret på over 140 prosent. Dette tallet har riktignok sunket noe, men klubben kan fortsatt vise til en solid vekst.

- Det var veldig mange som bestemte seg tidlig, men på privatmarkedet har vi fremdeles en økning på 60 prosent. Jeg har hatt med meg samtlige 23 a-lagsspillere ut på skoler, sykehus og kjøpesentre. Bare i grunnskoler har vi nådd ut til 11 000 elever.

- Og dere tjener penger?

- Ja, er du gæren. Vi nærmer oss rekordnivået fra 2008, sier Skilbred.

Foreløpig har ikke Odd summert opp det nøyaktig antallet sesongkort som er solgt i år, men i rekordåret løste 4000 personer inn sesongkort på Skagerak Arena.

Oppsving Lillestrøm er en annen klubb som for alvor har senket prisene på sesongkortene denne vinteren. I anledning 40 år i landets øverste divisjon, kuttet klubben prisene med 40 prosent. Responsen har vært god om vi skal tro markedssjef Espen Søgård. Noe økningen på 75 prosent viser klart og tydelig.

- Til nå har vi solgt 2560 sesongkort mot 1463 på samme tidspunkt i fjor. Det har vært en veldig positiv greie for oss, sier han til Dagbladet.

Søgård, som selv fikk 14 sesonger med a-lagskamper på Åråsen, liker å tro at den negative publikumsutviklingen er i ferd med å snu.

- Man må se på alt. Det er underholdningsverdien folk betaler for, men jeg håper at dette er en ny trend og at pilen nå begynner å peke oppover, sier han.