I kveld bokser Brækhus foran 4,5 millioner seere

Og å bokse i Tyskland kan sikre Brækhus ekstra inntekt.

SCHWERIN (Dagbladet): Jessica Balogun og Cecilia Brækhus møtes i kveld til tittelkamp i tyske Schwerin.

De to møtte hverandre også 2. juni 2012 i Herning i Danmark. Bokserne gikk ti runder, men Brækhus beholdt sine tre VM-belter, da hun vant kampen på poeng, 97-93.

Siden de to møtte hverandre i 2012, har Brækhus vunnet alle sine kamper, mot Anne-Sophie Mathis, Mia St. John, Oxandia Castillo og Myriam Lamare.

Balogun har gått tre kamper siden da, og vant kampene mot Daniela David og Edita Lesnik på knockout, men tapte kampen mot Christina Hammer i mars på poeng, 90-100.

Det er nesten fire år siden Brækhus sist bokset en kamp i Tyskland.

Hun vant kampen over Mikaela Lauren i oktober i 2010, men de neste kampene har blitt holdt i Danmark, med unntak av kampen mot Kuulei Kupihea i Finland i desember 2011.

Ville bryte med Sauerland Tidligere i år varslet Brækhus at hun ønsket å bryte med sitt promotorselskap Sauerland, og heller bli sin egen promotor. I forrige uke ble det likevel klart at hun fortsatte samarbeidet med Sauerland. I forhandlingene var det spesielt tre punkter som var viktig for den norske boksestjernen:

• Bedre økonomi.

• Flere kamper på tysk TV

Artikkelen fortsetter under annonsen

• En klar avslutningsdato på avtalen

- Bra utstillingsvindu Kveldens kamp sendes på tyske ARD i tillegg til Viasat 4. ARD har i gjennomsnitt fire millioner tv-tittere på tilsvarende boksestevner som kveldens. Brækhus' forrige kamp mot Lamare hadde 420.000 seere på Viasat, og det betyr at opp mot 4,5 millioner seere vil få med seg kveldens kamp.

- Det er et fantastisk utstillingsvindu, det er helt topp for meg. Og få bli vist i beste sendetid er fantastisk moro, sier Brækhus til Dagbladet.

- Å bokse i Tyskland er en drøm. Boksing har en helt spesiell posisjon her. Jeg bokser fordi jeg synes det er moro, jeg bokser ikke fordi det er noe jeg må gjøre, eller fordi jeg trenger pengene, fortsetter hun.

Brækhus' andre hjemland - Tyskland er Cecilias andre hjemland, og det er et stort marked der. Det er det største markedet for kvinnelige boksere i Europa, og Cecilia ønsker å vise seg fram for et større publikum, sier Brækhus' kommersielle manager Rune Brynhildsen til Dagbladet.

- Cecilia har hele sitt sosiale nettverk der, og det er stor interesse fra det tyske miljøet. Hun ønsker å få et større fotfeste der, det er et ønske hun har hatt i lenger tid, spesielt det siste året.

Tidligere proffbokser og nå Viasat-kommentator Thomas Hansvoll er enig i at Tyskland er et bra marked for kvinneboksing.

- Tyskland er stort. Det som kjennetegner tyskere er at hvis du skal være stjerne der, så må du gjøre deg fortjent til det. Men det har Cecilia gjort, og det er bra hvis hun får flere kamper å vise seg fram i, sier han til Dagbladet.

- Skal de ta deg til brystet må du ha stått på over tid. Det skjer ikke over natten. Men Cecilia er absolutt ikke ukjent i Tyskland. Det kan også hjelpe at hun bor her. Hun har bodd her lenge,  og hun føler seg hjemme. Gjør hun det bra nå, så åpner det for nye større muligheter.

Et nytt marked Også med tanke på sponsorer er en suksess i Tyskland viktig.

- Sponsormarkedet vil da utvides til et internasjonalt marked. Hun har også tyske Adidas som draktsponsor, sier Brynhildsen.

- Hvis hun virkelig får gjennombrudd i Tyskland, så kan det generere store sponsorinntekter. Det er helt annet marked, bekrefter Hansvoll.

- Det er nesten bare fotball og håndball som er større i Tyskland, boksing er veldig populært. Det å få bokse på tysk tv er stort, det er derfor lurt av henne å ha med det som et av kravene sine. Businessmessig er det et veldig bra krav, for man kan få mer ut av karrieren, og sikre framtida.

Tenker langsiktig Men managementet rundt Brækhus er realistiske.

- Foreløpig har jeg ikke fått henvendelser fra internasjonale sponsorer, men dette er en fin begynnelse, og det vil komme flere muligheter fra sponsorer. Én kamp i Tyskland betyr ikke at dette blir et stort gjennombrudd, men vi tenker langsiktig, og dette kommer gradvis til å bygge seg opp over tid, sier Brynhilsen.

Brynhildsen har jobbet med flere andre utøvere, og sier til Dagbladet at sponsorer er overraskende positive til Brækhus.

- Jeg sier overraskende fordi de er veldig begeistret for henne. Selv om enkelte kan være motstandere av boksesporten, så har vi gjort undersøkelser som viser at de likevel kan være positive til Cecilia, på grunn av den hun er.

Cecilia har i dag Privatmegleren som hovedsponsor, i tillegg til noen mindre sponsorer.

- Vi er også i forhandlinger med tre ulike aktører i ulike bransjer, men sånn tar tid, sier Brynhildsen.

- Det er enklere å selge henne enn mange andre. Det går på karakteren hennes, og hva som assosieres med henne.

Tjener bedre Den nye avtalen med Sauerland vises også på Brækhus' inntekter.

- Hun har fått en betydelig bedre økonomi, men avtalene hun har krever at hun bokser, og hun er derfor opptatt av å komme seg opp i ringen, sier Brynhildsen.

Han ønsker ikke å kommentere størrelsen på Brækhus' inntekt, men sier at hun er godt fornøyd med avtalen. Dagblader erfarer at Brækhus kan tjene rundt fem millioner kroner i året, hvis hun bokser tre-fire kamper hvert år.

- Hun lider absolutt ingen nød, men Cecilia er opptatt av at hennes suksess ikke skal måles i penger. Akkurat nå er hun mest opptatt av å bokse, og sitt humanitære arbeid, og tenker at alt annet er en bonus. Hun ønsker ikke å ha fokus på pengene, men vet at hun er en aktør i underholdningsbransjen, sier hennes kommersielle manager.

- Cecilia er veldig selektiv når det kommer til sponsorer. Både til type sponsorer, men også antall. Tidligere har vi sett boksere i ringen som ser ut som juletrær, fordi de har tatt til seg alt som er av sponsorer.

Vil bli verdsatt Og Brækhus selv bekrefter at hun helst vil snakke om boksing, ikke om penger.

- Huff, jeg synes det er kleint å snakke om økonomi, det lar jeg andre ta seg av. Jeg er ikke interessert i å vite hva andre tjener, og jeg er ikke interessert i å snakke om hvor mye jeg selv tjener, sier hun.

- Det eneste jeg har sagt er at jeg vil bli verdsatt. Jeg vil ha det jeg fortjener, og som viser at jeg blir satt pris på, verken mer eller mindre.

Topp fem i Norge Vegard Arntsen i Sponsor Insight plasserer Brækhus rundt nummer fem på listen over de mest populære kvinnelige sponsorobjektene i norsk idrett.

- Foran seg har hun for eksempel Tutta, Marit Bjørgen og Therese Johaug, men Brækhus har et flott vesen, hun virker seriøs, og hun byr på seg selv. Boksing er en liten idrett i norsk sammenheng, men hun har klart å få mye ut av det fordi hun er så blid og positiv, og hun virker veldig naturlig, sier Arntsen til Dagbladet.

• Kampen mellom Cecilia Brækhus og Jessica Balogun vises på Viasat4 og viaplay, og starter cirka 21.30.