STRIDENS KJERNE: Det er denne reklamen, med paret Fred Børre Lundberg og Marit Bjørgen, som nå skaper trøbbel. Bildet er nå fjernet. Skjermdump: Facebook
STRIDENS KJERNE: Det er denne reklamen, med paret Fred Børre Lundberg og Marit Bjørgen, som nå skaper trøbbel. Bildet er nå fjernet. Skjermdump: FacebookVis mer

- I verste fall kan Bjørgen miste medaljen

OL-vinneren i reklametrøbbel.

(Dagbladet:) Det er svært strenge regler for hva OL-deltakerne kan være med på av markedsføring, annonser og reklameinnslag underveis i lekene. Nå viser det seg - ifølge TV 2 - at Ludo bruker Marit Bjørgen i en reklame under Sotsji-OL.

Det liker ikke IOC. Markedsdirektør Gerard Heiberg sier til TV 2 at Bjørgen kan miste OL-medaljene dersom reklamekampanjen ikke stopper.

- I ytterste konsekvens kan utøveren miste sin medalje. Jeg sier ikke at vi er der nå. Men jeg appellerer til Ludo om å ta det med ro og tenke på konsekvensene, sier Heiberg.

Han mener Bjørgen bør vite hvilke firmaer som bruker henne til hva, men sier samtidig at det er Ludos ansvar å sette seg inn i reglene.

Skiforbundet forbannet Ludo har nå fjernet bildet av Bjørgen på sin nettside.

- Det bildet har ligget på siden vår i to år. Vi har 30 000 produkter, og jeg har ikke oversikt over alle annonser. Dette er en avtale fabrikken har med Bjørgen, sier Ludo-gründeren til nrk.no.

I dag la han ut en oppdatering på Facebook, hvor han blant annet skriver:

«Vi i Ludo vil selvsagt ikke lage noen ubehageligheter for Marit i denne sammenheng, føler vel at det er svært feil at all denne oppmerksomheten er rettet mot oss som en av sikkert 100 aktører dette gjelder!»

Norges Skiforbund legger all skyld på mobilselskapet:

- Jeg blir rett og slett forbannet når jeg ser slik som dette. Og det kommer til å få konsekvenser for dem som misbruker utøverne våre. Denne saken er nå gitt videre til vår advokat, sier kommersiell leder i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog, til NRK.

Spådde regelbrudd Dagbladet snakket med Olympiatoppens medierådgiver Halvor Lea i forkant av lekene, om de stramme reglene for blant annet reklamer og bruk av sosiale medier. Lea var sikker på én ting: Det kommer til å bli norske brudd på regelverket.

- Det kommer til å skje, fordi dette er et så stort og komplisert felt. Det er veldig vanskelig å få alt slik det skal være i henhold til reglene. Når det er sagt, så har vi en god dialog med IOC, og de setter pris på at vi håndterer dette på ryddig måte. Vår erfaring er at de viser forståelse hvis det kommer brudd, og vi har gjort det man kan forvente, sier Lea.