FRONTER KAMPANJE: Petter Northug kan på en travel måned få opptil 200 forespørsler om å stille opp på ting, hvorav han kanskje takker ja til to av dem. Denne kampen for redningsvester stilte han derimot opp for helt gratis. Foto: Margrethe Myhrer
FRONTER KAMPANJE: Petter Northug kan på en travel måned få opptil 200 forespørsler om å stille opp på ting, hvorav han kanskje takker ja til to av dem. Denne kampen for redningsvester stilte han derimot opp for helt gratis. Foto: Margrethe MyhrerVis mer

Idrettsheltene nølte ikke med å stille opp gratis på dette

Northug vraker opptil 200 tilbud hver måned.

(Dagbladet): Petter Northug og Vibeke Skofterud er to av idrettsstjernene som poserer i redningsvest i en felles reklamekampanje for Redningsselskapet og Sportsbransjen AS.

I en travel måned kan Northug motta så mange som 200 tilbud i måneden, hvorav han kanskje takker ja til to av dem, ifølge manager Lars Gilleberg.

STILLER OPP: Vibeke Skofterud. Foto: Margrethe Myhrer
STILLER OPP: Vibeke Skofterud. Foto: Margrethe Myhrer Vis mer

Dette var et av dem han slo til på uten å nøle.

- Petter synes dette var en god sak. Han har brukt mye av barndommen sin på sjøen og fisking med bestefar. Han synes sikkerhet på sjøen er viktig, rett og slett, sier Gilleberg.

STILLER OPP: Bjørn Dæhlie. Foto: Margrethe Myhrer
STILLER OPP: Bjørn Dæhlie. Foto: Margrethe Myhrer Vis mer

Northug stilte opp uten å kreve honorar, i likhet med de andre idrettsprofilene i kampanjen. Det inkluderer folk som Vibeke Skofterud, Lasse Kjus, Bjørn Dæhlie, Hans Petter Buraas og Lene Mykjåland.

Bildene brukes i en kalender som er trykket opp i 75 000 eksemplarer, og som deles ut gratis i disken ved 800 sportskjedebutikker over hele landet fra mandag 11. juni.
 
Prosjektleder Trond Evald Hansen er takknemlig over velviljen fra Northug & co.

STILLER OPP: Hans Petter Buraas og Lasse Kjus. Foto: Margrethe Myhrer
STILLER OPP: Hans Petter Buraas og Lasse Kjus. Foto: Margrethe Myhrer Vis mer

- Vi hadde ikke vært i nærheten av å kunne gjennomføre dette hvis vi skulle betale dem for å stille opp. De syntes saken var så god at de gjorde det uten honorar. Det var veldig flott, sier han til Dagbladet.

- Jeg vet at de er veldig etterspurt, og får mange henvendelser fra gode organisasjoner. Derfor tok jeg det på ingen måte for gitt at de ville stille opp på dette. Men vi traff et tema som de er opptatt av selv også, og de ser sine roller som forbilder og stilte villig opp. I ganske rufsete vær også, kan jeg legge til, det var ikke akkurat solskinn på dagene da Northug og Mykjåland tok bilder.

STILLER OPP: Lene Mykjåland. Foto: Margrethe Myhrer
STILLER OPP: Lene Mykjåland. Foto: Margrethe Myhrer Vis mer

I en pressemelding fra Sportsbransjen AS opplyses man om at målet med kampanjen er å øke oppmerksomheten for bruk av redningsvest. Ifølge Sjøfartsdirektoratet omkommer mer enn 30 personer i fritidsbåtulykker hvert år, 90 prosent av dem er menn.

Av de 32 som døde i fjor, brukte bare åtte flyte- eller redningsvest.

- Det er mye kult av redningsvester nå, som flytevester og flytejakker. Det har skjedd veldig mye på den fronten i det siste, og nå kan man bevege seg fritt og greit, sier Hansen.