Ikke bløff med heltene våre!

Når Nye Norges beste fotballkropp ikke er bra nok for reklameplakaten, er ikke landslagsdrakta bra nok for oss.

På UMBROS reklameplakat for den nye landslagsdrakta er Magne Hoseths vakre hode manipulert inn på en atskillig mer muskuløs kropp. Det er i beste fall hodeløst og i verste fall et nytt overgrep fra markedsføringsbransjen for å manipulere det menneskelige. Men først og fremst signaliserer det stikk motsatte verdier av det den nye landslagsgjengen står for.

For når kroppen til gutten som har løpt i gang den norske fotballforvandlingen ikke er bra nok til å brukes som reklamesymbol for landslagstrøya, er det på tide å riste av seg likegyldigheten.

Vi trenger ikke å bløffes mer av dum reklame.

Muligens mangler Magne de poster-ideelle muskelkulene på overarmen, men det gjør kroppen hans lett nok til å løpe de ekstra metrene som avgjør mot Hviterussland i kveld.

Da skjønner du at UMBRO forsøker å selge deg eller ungene dine keiserens nye klær.

KANSKJE VET

ikke Fotballforbundets draktleverandør helt hva de leverer. Da jeg spurte den norske UMBRO-sjefen Terje Normann Johansen hvorfor reklameplakaten av Magne Hoseth var manipulert, skyldte han på dårlig tid. Han ville ikke plage Hoseth med å få tatt et nytt bilde i helfigur. Oppsettet hadde visstnok ingen ting med kroppsutvelgelse å gjøre.

Det hadde i hvert fall PR-seansen nede i Palermo sist uke, der den nye drakta ble presentert ved help av hele troppen pluss en innleid lokal skjønnhet. Hun var pent kledd i Norges nye drakt og oppfattet ellers ikke mer enn at hennes italienske ynde skulle få oss til å trykke større bilder av ei fotballdrakt vi strengt tatt har sett før.

VI TRYKTE

større bilder. PR-opplegg med kjekke gutter og pene jenter holder fortsatt. Mediene er enkle sånn, fordi dere lesere om mulig er like enkle.

Vi forlanger heller ikke at UMBRO skulle ha transportert ned ei søt jente fra damelandslaget for å gi opplegget litt sportspolitisk korrekt likestilling. Det hadde de vel ikke tid til med en så tilfeldig begivenhet som lanseringen av ny landslagskolleksjon?

Alt vi ber om, er litt felles ettertanke idet Nye Norge i kveld spiller sin hittil viktigste landskamp. For hvilke helter ønsker vi at landslaget gir oss?

SIST UKE

fortalte Dagbladet på nyhetsplass om hvordan unge gutter doper seg for å få flottere overkropp. Utviklingen er en del av den kroppsfacinasjonen som stadig sterkere preger livet vårt. Det nye er at gutta får sin del av presset om å ta seg ut. Boomen av skjønnhetsprodukter for menn forteller at selv om UMBRO muligens har fått for dårlig tid til å la fotballheltene blitt fotografert som seg selv, så skjønner klesfabrikanten i hvert fall samtida:

 Det riktige livet skal gjennomføres som en forestilling.

Det er da noen av de tøffeste gutta bør be om å bli fjernet fra plakaten.

FOR PÅ

landslaget er jåleriet allerede plukket vekk. De feiteste smykkene er lagt i skuffen, de største faktene er spilt ferdig, og tilbake er en gjeng med gutter som framstår vennlige og trygge både internt og overfor omgivelsene.

I løpet av et halvt år med bevisst jobbing med holdninger har trenerduoen Åge Hareide og Stig Inge Bjørnebye fått det fellesskapet de ønsket. Det er en gruppe med klare regler om likeverd, men som derfor også har raushet for det individuelle.

OMGITT AV

slike holdninger har den tidligere primadonna-spilleren Magne Hoseth blitt til en profil med snitt av internasjonal klasse. Han har løpt noen kilometer på den veien, men enda mer ryddet opp i hodet for å skjønne hva som skulle til for å få fram det medfødte talentet. Hoseth pumper ikke lenger opp egoet for å gi oss en personlige forestilling; han bærer landslagsdrakta som en av gjengen.

Er det for mye å be om at UMBRO tar seg tid til å gi oss fotballhelten vår tilbake?