MEID NED AV MOTORSYKKEL: Kristoffer Skjerping var involvert i den stygge ulykken i Belgia rundt lørdag, hvor to motorsykler krasjet inn i feltet. Foto: Slipstream Sports
MEID NED AV MOTORSYKKEL: Kristoffer Skjerping var involvert i den stygge ulykken i Belgia rundt lørdag, hvor to motorsykler krasjet inn i feltet. Foto: Slipstream SportsVis mer

- Ikke fortell meg at det er uflaks. Det er bare galskap

Kristoffer Skjerping nådeløs etter motorsykkelulykken i Belgia rundt.

(procycling.no): I en Instagram-post i kveld legger Kristoffer Skjerping ingenting i mellom, når han skriver om den stygge ulykken han var involvert i under den tredje etappen av Baloise Belgium Tour på lørdag. Hendelsen skjedde da to motorsykler kolliderte, noe som sendte begge inn i feltet og skapte en stor velt. Ulykken har sendt Lotto-Soudal-rytteren Stig Broeckx i koma.

Skjerping, som sykler for amerikanske Cannondale, var en av elleve ryttere som ble sendt til sykehus etter kollisjonen. I posten i kveld forklarer han hvordan han opplevde det hele.

- Sykkel er på mange måter en ekstrem sport, og hvis du aldri har konkurrert så kan du ikke forestille deg hvor intenst det er. Vi syklet i 80 kilometer i timen og to motorsykler passerte oss til venstre på sykkelstien. Dette skjedde i en bratt utforkjøring, før en høyresving. Sykkelstien stoppet og begge to skled på gresset, mistet kontrollen og kom sidelengs gjennom feltet. Ikke fortell meg at det er uflaks. Det er bare galskap, og det må stoppe.

- Vi risikerer livene våre  Forholdene tatt i betraktning så endte det godt for 23-åringen.

- Jeg er i mye smerte grunnet tap av hud. Røntgen sier at jeg ikke har noen brudd, men vi vil gjøre flere undersøkelser neste uke. De forteller meg at jeg er heldig. Det kunne ha gått mye verre. For enkelte ryttere, som Stig Broeckx - som for øyeblikket er i koma - var det mye verre. For et mareritt.

Sotraværingen mener nok er nok, og har sett seg lei det internasjonale sykkelforbundets (UCI) neglisjering av problemet.

- Vi risikerer livene våre fordi UCI ikke vil ta ansvar for å løse problemet. Hvorfor er alle disse ulykkene med motorsykler og ikke servicebilene? Fordi sportsdirektørene (i bilene, journ.anm.) er alle pensjonerte syklister, og de vet hvordan de skal passere feltet på en trygg måte.

Avslutningsvis sender han sine tanker til Stig Broeckx, hans lag, familie og venner.

 - Jeg håper du våkner snart!

UCI skal undersøke ulykken Det internasjonale forbundet publiserte et par timer før Skjerpings post en pressemelding, hvor de skriver at de sammen med det belgiske sykkelforbundet (RLVB) skal undersøke ulykken.

UCI innførte nylig nye regler for hvem som kan kontrollere biler og motorsykler under sykkelritt, og de skal nå finne ut om disse reglene ble overholdt under den tredje etappen av Belgia rundt.

- De nye reglene gjør det helt klart at alle i kontroll over et kjøretøy må umiddelbart etterkomme alle ordrer fra rittkommissærene. Behovet for trygg kjøring, spesielt når man passerer ryttere, har blitt gitt ekstra vektlagt av kommissærene under orienteringer før ritt, skriver de.

Vil redusere antallet kjøretøy Mange har pekt på antallet kjøretøy i rittene, og ment at dette var årsaken til kollisjonene. Det internasjonale sykkelforbundet vil nå ettergå reglene for antall kjøretøy og posisjoneringene til disse i rittene.

- For å adressere det viktige spørsmålet med kjøretøy i så nær kontakt med ryttere, så holder UCI for øyeblikket på å avslutte en oppdatering av regelverk og retningslinjer, som vil styre alle aspekter av et landeveisritt - som har betydning for trygghet og sikkerhet. Disse reglene vil inkludere en grense for antall kjøretøy tillatt i ritt, og hvordan disse kjøretøyene skal posisjoneres til forskjellige tider i rittet.

Det har også blitt pekt på størrelsen på motorsyklene som blir brukt i rittene. Mange er svært store og kan nå store hastigheter. Enkelte har hevdet at farten førerne bruker når de skal passere feltet er for stor. At man ikke hører syklene komme og at de kommer for fort.

- UCI studerer også elementer som størrelsen og kraften til motorsyklene brukt i ritt, og hvordan disse elementene har utviklet seg over de siste årene, for å vurdere sikkerthetsimplikasjonene og hvordan best regulere dette aspektet.

De understreker også at de øker mengden menneskelige ressurser tilstede på rittene, for å sørge for at reglene følges, betraktelig.

- Sikkerhet er et vitalt spørsmål for UCI og våre interessenter, og det er viktig at vi gjør alt i vår makt for å beskytte rytterne fra unødvendige risikoer. Vi har sett alt for mange ulykker som involverer motorsykler, og det er derfor vi nylig har vedtatt klare regler for hvordan kjøretøy må kjøres i ritt. Akkurat nå så er våre tanker hos Stig Broeckx, hans familie, venner og lagkamerater i Lotto-Soudal, uttaler UCI-president Brian Cookson ifølge pressemeldingen.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!