Ikke gi opp!

- Unnskyldningene må bort.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): Trening er ikke for alle. Noen liker ikke treningssenter, og noen liker ikke lagidrett. Andre derimot liker ikke å trene i det hele tatt.

Skiskytterjentene skal ut i dag og gå 4 x 6 kilometer. Og for de jentene der er det ikke noe som heter «i dag gidder jeg ikke å trene».

Men selv om du ikke er like treningsnarkoman som dine venninner eller som din partner er det fortsatt håp. Du kan være aktiv i hverdagen, uten at du trenger å gå på SATS på kvelden.

- Det kan være lettere å få treningen inn i den travle hverdagen din om du tenker på å være aktiv i løpet av dagen, og ikke bare tenker på å måtte gå på treningsstudio, skriver den amerikanske kjendistreneren, Kathy Kaehler.

Kaehler har gitt ut flere bøker omkring temaet og har vært personlig trener for blant annet Julia Roberts, Drew Barrymore, Cindy Crawford og Samuel Jackson

Her er tre gode råd fra Kaehler:

• Bor eller jobber du i tredje eller fjerde etasje? Gå trappen i stedet for å ta heisen.

• Stå opp ti minutter tidligere på morgenen og ta tre forskjellige øvelser på stuegulvet. Noen eksempler er å marsjere på stedet, sit-ups, armhevinger, eller tøyeøvelser. Gjør du disse øvelsene to ganger til i løpet av dagen, merker du klar forbedring på formen.

• Gå ti minutter etter hvert måltid. Det tar ikke lang tid, og det er overkommelig også etter lunsjen.

Og har du unnskyldninger som går på vekt og helse? Da kan du regne med at ernæringsfysiolog Maria Thommessen svarer deg på tiltale. Les hvordan Thommessen mener du kan komme i gang.

OPPMUNTRER: Roger Grubben er flink til å oppmuntre samboer Linda Tjørhom.