Ikke redd for å miste dekkfordel

Peugeots finske rallyhelt Marcus Grönholm skal fra neste sesong kjøre på samme dekkmerke som Petter Solberg.

Det franske teamet har inngått en treårskontrakt med den italienske dekkfabrikanten Pirelli. Avtalen gjelder fra og med starten av 2005-sesongen. Tidligere har Peugeot-bilene kjørt med Michelin-dekk.

-  Jeg synes bare det er bra. Spennende. Det vil sette mer press på vårt team. Da kan vi sammenlikne direkte, også på asfalt, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Best på grus

Subaru har siden 2002 vært det eneste av fabrikkteamene i rallysirkuset som har benyttet seg av Pirelli-dekk. Dekkene er kjent for å fungere svært godt på grus - og da særlig på VM-løp der veiene har vært glatte og sølete. På asfalt har de italienske dekkene fungert langt fra like godt. 13 av 16 VM-runder kjøres på grusveier.

«Peugeot Sport er blitt overbevist av de teknologiske argumentene Pirelli har framlagt, som også understøttes av resultatene de har oppnådd, og vil være i stand til å profittere på denne ekspertisen som fram til nå har vært avgrenset til bare ett team», skriver Peugeot i en pressemelding.

-  Taper dere ikke fordelen dere har hatt på grus nå?

-  Det er bare å være positiv til det. Bedre at det er opp til meg enn utstyret, sier Solberg.

Lader opp i Finland

I går gjorde han unna andre dag av gjennomkjøringen før Rally Finland som starter fredag.

I skogene rundt Jyväskylä i Midt-Finland møter 29-åringen fra Spydeberg blant annet sin kommende «dekkkollega» Marcus Grönholm. Den dobbelte verdensmesteren skal ha vært jaget av Citroën, men sa nylig ja til en ny sesong med Peugeot til tross for en skuffende sesong så langt. Finnen ligger bare på 5. plass totalt i VM etter at teamet har slitt med å få den nye 307-en driftsikker.

FÅR SELSKAP: Subarus Petter Solberg har hatt stor suksess med Pirelli-dekkene.