MED ÆREN I BEHOLD: Emil Hegle Svendsen (t.h.), Tarjei Bø (t.v.) og Johannes Thingnes Bø forklarte seg i går om byturen i Slovenia 6. mars. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
MED ÆREN I BEHOLD: Emil Hegle Svendsen (t.h.), Tarjei Bø (t.v.) og Johannes Thingnes Bø forklarte seg i går om byturen i Slovenia 6. mars. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Ingebrigts råd til skiskytterne etter byturen: - Ikke legg dere flate

Fikk PR-råd før de møtte pressen.

HOLMENKOLLEN (Dagbladet): Emil Hegle Svendsen, Tarjei Bø og Johannes Thingnes Bø hadde selv bedt om å forklare seg om den famøse kvelden i slovenske Pokljuka 6. mars.

Da de møtte pressen ved kongestatuen i Holmenkollen i går formiddag, var budskapet klart: «Vi begikk en majestetstabbe og vi angrer, men vi har lært av våre feil».

Astrid Lødemel, tidligere toppalpinist og pressesjef i Skiskytterforbundet, hadde skrudd sammen seansen.

Ingebrigt-råd Det imidlertid ingen sa noe om var de konkrete PR-rådene Emil Hegle Svendsen hadde fått av reklameguru og Stabæk-mann Ingebrigt Steen Jensen, samt administrerende direktør i Bama, Rune Flaen, kvelden i forveien.

- Vi fikk noen gode råd av Ingebrigt og Rune. Flere av forbundets sponsorer har reagert på det som har skjedd, så vi snakket litt om hvordan vi skulle håndtere saken, sier Svendsen til Dagbladet.

Bama er en av Skiskytterforbundets hovedsamarbeidspartere, og firmaets toppsjef Rune Flaen inviterte både Svendsen og Steen Jensen hjem til seg på en kopp kaffe torsdag kveld for å diskutere hvordan de skulle håndtere situasjonen.

Steen Jensen ble bedt om å komme fordi han lager reklame for Bama og fordi han har «stått i vinden» tidligere. Han hevder imidlertid overfor Dagbladet at møtet ikke dreide seg om noen form for avansert kommunikasjonsrådgivning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Gutta visste hva de skulle si selv, og fra oss fikk de egentlig bare en bekreftelse. Selv om jeg liker å ta æren for ting jeg ikke fortjener, skal jeg ikke ta æren for dette. De har håndtert denne saken bra selv, sier han.

Konkrete råd Steen Jensen innrømmer imidlertid at de ga de tre utøverne ganske konkrete råd. På direkte spørsmål, trekker han fram disse rådene:

«Ikke diskutér og kverulér. Ta selvkritikk og ansvar. Ikke legge dere flate».

Også Bama-sjef Rune Flaen forsøker å avdramatisere møtet, men han innrømmer at det ble snakket om en mediestrategi.

- Ja, men det var uten at de hadde bedt om det. Vi anså oss egentlig ferdige med saken ettersom Odd-Bjørn Hjelmeset (sponsorsjef i Bama, journ.anm.) hadde hatt samtaler med gutta. Jeg må understreke at de ikke hadde bedt om råd.

GA RÅD: Ingebrigt Steen Jensen gå konkrete råd til skiskytterne før de møtte pressen i Holmenkollen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
GA RÅD: Ingebrigt Steen Jensen gå konkrete råd til skiskytterne før de møtte pressen i Holmenkollen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Som sponsor står dere fortsatt bak utøverne?

- Når de har gjort feil og innrømmer det, så står vi bak dem. Dette er flotte gutter og flotte ambassadører. Alle kan gjøre feil, sier han.

- Ingen konsekvenser Tidligere sponsjorsjef i DNB, Jacob Lund, sier til Dagbladet at fylleturen i Slovenia ikke får noen konsekvenser for Skiskytterforbundets sponsoromdømme.

- Men saken er litt pubertal. Dette er svært uheldig og pinlig for utøverne, men dette er ingen sponsorsak nå ettersom forbundet har tatt så effektive grep.

- Blir dette glemt?

- Nei, det blir ikke helt glemt. Det vil nok ligge i bakhodet på et eller annet nivå. Vi husker jo for eksempel historiene med fotballspillere som har vært på byen etter landskamp.

- Kjernekarer Swix tar formelt over som Skiskytterforbundets utstyrsleverandør 1. mai. Firmaets administrerende direktør, Ulf Bjerknes, ser imidlertid grunn til å reagere på bakgrunn av kvelden i Pokljuka.

- Jeg er helt sikker på at de er tre fornuftige karer som angrer på det de har gjort.  Jeg kjenner alle tre og de er kjernekarer. Av det lille jeg har sett om dette i media, så er jeg sikker på at dette er blitt ryddet fint og godt opp i.

- Du ser ikke på det som en negativ start på deres samarbeid?

- Nei, dette skjer sikkert mange andre steder når sesongen er ferdig også, bare at det ikke oppdages.

- Men dette var i sesongen?

- Ja, og det er ikke bra at de gjør det, men det forandrer ikke vår holdning til skiskytterforbundet.

Kommunikasjonsdirektør i Statkraft - som er en av forbundets hovedsamarbeidspartnere - Bente E. Engesland, ser heller ingen grunn til å reagere etter fylleturen:

- Vi er informert av Skiskytterforbundet om denne hendelsen som er et anliggende mellom forbundet og de tre utøverne. Som langsiktig sponsor har Statkraft en god relasjon til både forbund og utøvere, sier Engesland til Dagbladet.