Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Ingen nordmenn maktet dette før Kristoff

Derfor er han kandidat til Folkets Idrettspris.

INN I SYKKELEVIGHETEN: I den internasjonale sykkelsporten er det triumfen i monumentet Milano-Sanremo Alexander Kristoff huskes best for i 2014. Foto: AFP PHOTO / JEAN CHRISTOPHE MAGNENET / NTB Scanpix
INN I SYKKELEVIGHETEN: I den internasjonale sykkelsporten er det triumfen i monumentet Milano-Sanremo Alexander Kristoff huskes best for i 2014. Foto: AFP PHOTO / JEAN CHRISTOPHE MAGNENET / NTB Scanpix Vis mer

• Stem på din Folkets Idrettspris-kandidat lenger ned i saken! Vi trekker ut tre vinnere som får tilsendt gavekort til en verdi av 1000 kroner.

(Dagbladet): Den gjennomsnittlige sykkelinteresserte nordmannen. De som begynte å se Tour de France med Johan Kaggestad og TV 2, får ha meg unnskyldt.

For dem er nemlig ingenting større enn en etappeseier i verdens største sykkelritt.

Men slik er det ikke i den internasjonale sykkelsporten.

Jackpot i Sanremo Det Alexander Kristoff gjorde den 23. mars i år, i løpet av 6 timer, 55 minutter og 56 sekunder, har ingen nordmann klart før ham.

Ikke Knut Knudsen. Ikke Dag Otto Lauritzen. Selv ikke Thor Hushovd.

Under grått skydekke og over regnvåte landeveier, manøvrerte 27-åringens seg fram til seieren i en av sykkelsportens fem monumenter: Milano-Sanremo.

- Dette er på linje med å bli verdensmester, fortalte han etterpå.

Rett nok var det før han skulle vinne to etappeseirer i Tour de France, i det som ble et jubelår på landeveien. Totalt vant han 14 seirer, og endte som åttendemann på verdensrankingen.

Men alle oppturene til tross, verken Alexander selv eller trener Stein Ørn, setter noe annet over triumfen i casinobyen ved den italienske riviera.

Tredobler lønna Milano-Sanremo er den lengste av alle endagsrittene med 298 kilometer. Ferden mellom motemetropolen Milano og jetsetbyen Sanremo, er verken glamorøst etter preget av haute couture.

Men klarer du å presse sykkelen først over streken etter nedfarten fra Poggio (den siste bakken), åpner en ny verden av muligheter seg.

Først nå får nemlig Kristoff lov til å håndplukke hjelperyttere med tanke på neste års klassikere.

Det øker naturligvis også vinnersjansene neste år.

Sanremo-triumfen ga ham ikke en krone ekstra med den grunnslønnsbaserte avtalen han syklet på.

Godt da å vite at den årlig gasjen hans minimum blir triplet til 15 millioner ved neste forhandlingsmulighet.

Puslingen på lav utveksling Hva tenkte han da han kom inn på oppløpet i Sanremo for å kjempe om seieren?

Kristoff tenkte på å vinne. Å gripe sjansen.

Den var der og da.

Jeg har fått høre at han i oppveksten deltok i mosjonsritt i Rogaland, og ble pålagt å sykle på lettere girutveksling enn voksne konkurrenter med tanke på hans unge alder.

Se for deg en gjeng 12-13-åringer som henger på i motbakkene, men som blir kjørt fra på flatene på sine lette gir.

En dag klarer de å henge på hele veien inn, og spurte om plasseringer ved målstreken.

I dag, 14 år senere, er det de samme mekanismene som driver Kristoff fram mot avslutningen av de største klassikerne.

Har ikke de store guttene klart å kjøre fra ham før den tid, slår han dem fortsatt i spurten.

Slik han gjorde det i Sanremo. Slik han drømmer om gjøre under neste års VM i Richmond, Virginia.

PS! Sykkelsportens fem monumenter består av Milano-Sanremo, Flandern rundt, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège og Giro di Lombardia. Kun tre ryttere har vunnet alle i løpet av samme sesong: Roger De Vlaeminck, Rik Van Looy og Eddy Merckx.