0-100 PÅ TO SEKUNDER: Her er Petter Solbergs nye fartsmonster; en Citroën DS3 med nesten 600 hestekrefter. Til helga er det EM-start i rallycross, og ifølge Petter selv kjører han fra 0-100 km/t på to sekunder med denne bilen. Foto: Privat
0-100 PÅ TO SEKUNDER: Her er Petter Solbergs nye fartsmonster; en Citroën DS3 med nesten 600 hestekrefter. Til helga er det EM-start i rallycross, og ifølge Petter selv kjører han fra 0-100 km/t på to sekunder med denne bilen. Foto: PrivatVis mer

- Ingen rallybil kan måle seg med dette fartsmonsteret

Og endelig kunne Petter ta skjegget.

(Dagbladet): 12 timer forsinka, på grunn av uforutsette problemer med den nye rallycrossbilen, er Petter Solberg endelig på veien mot to dagers testing i Frankrike, før han kickstarter karriereskiftet med EM-åpningen i rallycross på Lydden Hill i England til helga.

Petter og teamet jobbet kontinuerlig i to uker for å få bilen ferdig i tide, og under arbeidet unnlot Petter Solberg å barbere seg. Når bilen endelig sto ferdig, fullspekket med kraft og sponsormerker, så henta han endelig fram barberskummet.

- Ekte mannfolk - Jeg så jo helt for jævlig ut, så det var godt å få av meg skjegget. Men samtidig så elsker kvinner skjeggete, ekte mannfolk som lukter litt vondt og har møkkete fingre, sier Petter Solberg til Dagbladet og ler godt.

Bilen, en Citroën DS3, er skrudd sammen på Petter Solberg RX Teams base på et verksted i svenske Torsby. I går kveld kunne han endelig sette seg bak rattet for første gang.

- Det var utrolig deilig. Jeg fikk ikke pusha på noen som helst måte, men følelsen var likevel jævlig kul. Vi har tross alt perfeksjonert bilen ned til hver eneste lille del, så følelsen av å få den ferdig var helt ubeskrivelig, sier Petter Solberg til Dagbladet.

- Vinduspusseren er det eneste vi mangler nå, men den skal vi nok få på i tide, sier han og ler.

To dager med testing I morgen og torsdag skal han teste på rallycrossbanen Circuit de l'Ouest Parisien litt utenfor Paris. Torsdag skal også Citroëns Europa-sjef være til stede for å bivåne Petter Solbergs nye bil.

Der vil han se en bil med nesten 600 hestekrefter, og med 950 newton-meter dreiemoment. Bilen er spesialkonstruert i karbon. Arbeidet har vært ledet av sjefsingeniør Simon Levett - en mann som også har samarbeidet med vår tidligere rallycrosslegende Martin Schanche.

0-100 på to sekunder Ifølge Petter selv vil han med rallycrossbilen akselerere fra fra 0-100 på bare to sekunder.

- Ingen rallybil kan måle seg med dette fartsmonsteret. I en rallybil er det rundt 330 hester. Her er det nesten dobbelt så mye. Rally er kanskje en råere og mer spektakulær sport, men når det gjelder power og akselerasjon, så er rallycross råere, sier Petter Solberg til Dagbladet.

BARE BARTEN IGJEN: Petter Solberg har omsider fått av seg skjegget som han påla seg selv å beholde til den nye bilen var klar. Foto: Privat
BARE BARTEN IGJEN: Petter Solberg har omsider fått av seg skjegget som han påla seg selv å beholde til den nye bilen var klar. Foto: Privat Vis mer

Når testingen er over torsdag kveld, så har Petter og hans team tre timers reisevei til franske Calais, hvor de tar ferga over til Dover i Kent.

Brødreduell Sesongens første EM-runde finner sted på Lydden Hill i Wootton, mellom Dover og Canterbury i Kent, søndag og mandag. Der vil han blant annet møte storebror Henning til en intens brødreduell.

Andre nordmenn på startstreken vil være Knut Ove Børseth (36), Andreas Bakkerud (21), Mats Lysen (21) og Alexander Hvaal (20).

SKJEGGE-PETTER: Petter Solberg - før barbering - foran sin rallycrossbil, en Citroën DS3, som han og teamet skrudde sammen på to uker. Nå skal han teste to uker i Frankrike før helgens EM-åpning i England. Foto: Privat
SKJEGGE-PETTER: Petter Solberg - før barbering - foran sin rallycrossbil, en Citroën DS3, som han og teamet skrudde sammen på to uker. Nå skal han teste to uker i Frankrike før helgens EM-åpning i England. Foto: Privat Vis mer