BETRYGGENDE: Alexander Kristoff har fått forsikringer om at neste års satsing opprettholdes, men trener Stein Ørn vil ha større garantier før en eventuelt ny avtale signeres. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COM
BETRYGGENDE: Alexander Kristoff har fått forsikringer om at neste års satsing opprettholdes, men trener Stein Ørn vil ha større garantier før en eventuelt ny avtale signeres. FOTO: Tim De Waele/TDWSPORT.COMVis mer

- Ingen ulempe å vente til de store rittene er kjørt

Krever garantier før ny avtale signeres.

- Sannsynligvis har jeg ny kontrakt før sommeren i hvert fall, fortalte Alexander Kristoff til procycling.no dagen etter Milano-Sanremo.

Da hadde 27-åringen vært igjennom et oppløftende møte med Katjusja-eier Igor Makarov.

Der fikk lagets store klassikerstjerne vite at han var ønsket med videre, og at det vil bli endringer blant sponsoratene og i rytterstallen. En mer internasjonal utgave av laget vi i dag kjenner som Katjusja, vil entre landeveien neste sesong.

Utelukker Astana Kristoff, og trener Stein Ørn, har hele tiden hatt et ønske om å fortsette i hos den nåværende arbeidsgiveren.

Det har med frihet og relasjoner å gjøre. I tillegg er Team Kristoff svært godt fornøyd med sykler, tøy og måten laget er organisert på.

Selv om planen fremdeles er å fortsette i Katjusja, betyr ikke det at man ikke ser på andre muligheter.

Manager Joona Laukka som står for samtalene med andre sykkellag, mens syklistens stefar stort sett holder fokus på det sportslige.

- Jeg har sagt ifra om hvilke lag vi ikke ønsker å samarbeide med. Det er for eksempel helt utelukket å gå til Astana. Vi har hele veien hatt et ønske å forlenge den nåværende avtalen, og nå har vi fått forsikringer om at prosjektet fortsetter og at økonomien skal falle på plass. Vi trenger selvsagt å se selv at alt dette er på plass, før det blir aktuelt å signere, sier Ørn til procycling.no.

Ser mot Richmond Sykkelhistorien har vist at det kan være taktisk å utvise tålmodighet i prosessen.

Tidlige overganger kan få konsekvenser for laguttak og satsing mot slutten av året.

- Det er ingen ulempe å vente til de største rittene er unnagjort, sier Ørn og tenker med det blant annet mot oppladningen mot VM i Richmond.

- Selv mener jeg det er noe galt med poengsystemet i sykkelsporten når rytterne beholder alle poengene selv ved en overgang. Man burde delt halvparten med laget, da hadde det også vært enklere å bli satset på selv om kontraktsspørsmålet er uavklart.

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) opererer med en svært utvannet regel om at nye avtaler ikke skal offentliggjøres før etter 1. august.

Imidlertid er det ingen tvil om at regelverket omgås over en lav sko. Skal man forlenge en eksisterende avtale, har det ingenting å si når man fysisk signerer.

- Alexander trenger mer bank Kristoff har vært hjemme i Stavanger noen dager etter andreplassen i Sanremo.

Han vender tilbake til Belgia torsdag foran E3 Harelbeke dagen etter.

Ørn har analysert monumentklassikeren i Sanremo og kommet fram til at oppkjøringen i Paris-Nice ikke gikk slik duoen ønsket.

Du finner flere sykkelnyheter på www.procycling.no!

- Det er flere årsaker til det, men hovedkonklusjonen er at Paris-Nice ikke ble et hardt nok ritt for Alexander. Han trenger mer bank for å komme i toppform, og vi håper han får det ved å kjøre E3, Gent-Wevelgem og De Panne som oppkjøring til Flandern rundt.

- Med hva slags ambisjoner kjører han de neste tre rittene?

- Gent-Wevelgem er et ritt med en profil som passer ham. E3 er mer med tanke på å få en gjennomkjøring til Flandern, men Alexander starter alle ritt med ønske om å kjøre inn et godt resultat, påpeker Ørn.