Ingen vil til Williams

Og nå er de ikke i nærheten av å vinne løp heller.

Williams-teamet sliter med dekkene, førerne og motorproblemer. Så langt i år har ingen av lagets førere vunnet et løp.

Williams har i tidligere sesonger vært et av lagene som har kunnet konkurrere med Ferrari og McLaren. Det britiske laget har også hatt noen av sportens beste førere på laget: Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Jacques Villeneuve og Damon Hill. Alle har vunnet for laget.

Årets lag, bestående av australske Mark Webber og tyske Nick Heidfeld, har så langt ikke vunnet noen løp. Sist helg, i Tyrkia, måtte de to førerne begge bryte etter at dekkene punkterte.

Lite attraktivt

Med den formen McLarens Kimi Raikkönen og Renaults Fernando Alonso viser, er det tvilsomt om de kommer til å krysse mållinjen først i noen av de gjenstående VM-løpene.

Problemet til det britiske laget er at de ikke lenger er attraktive for de store førerne. Juan Pablo Montoya og Ralf Schumacher forlot laget etter fjorårets sesong. Førstnevnte hadde allerede før den sesongen skrevet under for McLaren. Heller ikke britiske Jenson Button, som har kontrakt med laget neste sesong, ønsker å kjøre for dem og forsøker å komme seg ut av kontrakten. Men teamsjef Frank Williams forventer at briten kjører for laget neste år.

- Akkurat nå er det mye styr rundt dette, men vi er optimistiske og tror at Button kommer. Når han da er i bilen, vil han ha mer enn nok å gjøre, sier han.

Motorproblemene

SLITER Williams-teamet har ikke vunnet i år. Foto: Scanpix
SLITER Williams-teamet har ikke vunnet i år. Foto: Scanpix Vis mer

Som om ikke førerproblemet var nok, fikk laget i år beskjed om at BMW ikke lenger vil levere motorer til dem. Den tyske bilfabrikanten vil stille med eget lag og ønsker derfor ikke å levere motorkraft til en konkurrent. Dermed blir Cosworth motoren som vil gi kraft til Williams-bilene neste år.

- Det vi ikke fikk til med Williams var en total integrasjon av de to selskapene slik at vi kunne danne et rent lag. Vi har forsøkt flere ganger, men kulturen og måten de driver laget på er forskjellig fra vår måte å ønske å gjøre tingene på, sier motorsportdirektør i BMW, Mario Theissen.

Med valget av Cosworth er laget tilbake der de startet. Da den første Williams-bilen deltok i formel 1 i 1973, og de kommende ti årene, var samtlige biler utstyrt med motorer fra Ford.

Williams sier at de ble tilbudt motorer fra BMW foran neste års sesong, men han avslo tilbudet.

- Vi følte at vi trenger en ny start og at Cosworth er et fornuftig valg. Kulturen i det selskapet er den samme som vår. De har noe å bevise, og det har vi også, sier Williams.

Bak Ferrari og McLaren

Nedturen for det britiske laget startet etter 1996-1997-sesongene. I de to årene vant Williams konstruktørmesterskapet og Damon Hill og Jacques Villeneuve ble verdensmestere. Siden den gang har laget kun vunnet ti av 130 løp. Til sammenlikning vant Hill åtte løp da han ble mester i 96, mens Villeneuve kjørte først over mål sju ganger året etter.

Totalt har Williams 113 formel 1-seirer. Det er mindre enn både Ferrari og McLaren, men har kun Ferrari foran seg i konkurransen om hvem som flest ganger har hatt best startspor.

Samtidig med nedturen til Williams kom Michael Schumacher. Tyskeren har blitt verdensmester fem ganger, samtidig har den italienske fabrikken vunnet konstruktørmesterskapet. Montoya var en liten skuffelse for det britiske laget. Colombianeren vant kun fire løp på like mange år.

Samtidig har fabrikklagene kommet på formel 1-banen. Honda, Toyota og Renault kan betale lønnskravene til førerne, mens Williams må la de samme gå når disse har krevd mer penger. Neste år er det altså klart for nok et fabrikklag, BMW, og det blir neppe lettere for Williams å skaffe de beste førerne.

(ANB-AP)